• Var tillsättningen av ny VD i Kalmarhem förenlig med aktiebolagslagen?

En av styrelsens, i ett aktiebolags, viktigaste uppgifter är att hantera (tillsätta-avskeda) VD. För denna viktiga uppgift måste styrelsen, innan det beslutande styrelsemötet, få rimligt tillräcklig information och beslutsunderlag. Vid tillsättningsprocessen av ny VD för Kalmarhem AB så hade inte styrelsen i Kalmarhem fått något av detta. Vid det beslutande styrelsemötet lade en ledamot (från ett annat parti) därför ned sin röst mot just denna bakgrund.

Även om undertecknad eller Kristdemokraterna inte har något ont att säga om den nyvalde VD:n och dennes kompetens, så anser vi kristdemokrater att det är viktigt att politiker agerar föredömligt – inte minst gentemot lagen.

Med anledning av det ställer Lennart Lindstedt (KD) följande Enkla fråga till Kommunalrådet Johan Persson(S):
    – Är kommunledningens/moderbolagets agerande av denna tillsättningsprocess förenlig legalt med aktiebolagslagen (ABL) samt med gott föredöme och förtroendefullt agerande mot Kalmarhem AB:s styrelse?