• Vad gör kommunen för att IFK Kalmar ska ha någonstans att spela 2018?

Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik ställer en Enkel fråga till Kultur- och fritidsnämndens Ordförande Marianne Dahlberg (S) |

Fotbollen är den absolut största och populäraste idrotten i Kalmar kommunen, inte bara bland killar utan även bland tjejer. Därför är det givetvis oerhört roligt att Kalmar kommun numer inte bara har ett lag som spelar i allsvenskan, utan två!

För IFK Kalmar innebär uppflyttningen till Damallsvenskan inte bara en stor glädje, utan också många nya utmaningar att brottas med. Damallsvenskans regler tillåter till exempelvis inte att de fortsatt spelar på Gröndal. Men inte heller Guldfågeln Arena är godkänt i dagsläget, på grund av avsaknaden av egna omklädningsrum för damfotbollen.

Från Kristdemokraternas sida har det alltid varit en självklarhet att Guldfågeln Arena inte bara ska nyttjas av Kalmar FF, utan också ska nyttjas av bland annat damfotbollen. Då måste dock förutsättningarna vara de rätta.

Med anledning av det har jag idag ställt en Enkel fråga till Kultur- och fritidsnämndens Ordförande Marianne Dahlberg om vad Kalmar kommun gör för att IFK Kalmar ska ha någonstans att spela 2018?