18. Ny modell för priset på läkemedel

Mediciner. Foto: Wikimedia Commons CC BY-SA

I höstas presenterade regeringen den glädjande nyheten att priserna sänks på ett antal läkemedel.

– Vi har haft en process där vi har samtalat med läkemedelsindustrin om hur vi både ska kunna spara pengar och se till att vi får en bättre, fungerande läkemedelsförsörjning. Nästa år (2014) kommer vi att kunna sänka kostnaderna för läkemedel med 400 miljoner kronor. På ett par års sikt handlar det om 800 miljoner kronor. Det här gör vi parallellt med att vi har processer som leder till att vi får en bättre genomgång av läkemedel, så att det fungerar på barn, och att vi snabbare kan införa moderna läkemedel, sa socialminister Göran Hägglund när statens budget presenterades i höstas.

Överenskommelsen med industrin innebär att receptbelagda läkemedel som är äldre än 15 år sänks med 7,5 procent. Mediciner som når 15 års ålder sänks automatiskt.

– Man ska ha klart för sig att väldigt många av de här läkemedlen, de som köper dem är många gånger högkonsumenter av läkemedel och där finns ju högkostnadsskyddet. Den stora besparingen kommer för det offentligas del, kommenterade Göran Hägglund till Dagens Nyheter.

Tack vare den här reformen som Kristdemokraterna i regeringen tagit fram främjas tillgången till medicin. Samtidigt stimuleras forskning och innovation på läkemedelsområdet.

Uppdaterat:
Lagrådsremissen för att införa förslagen beslutades av regeringen den 16 januari och presenterades den 20 januari. Här kan du läsa mer om den >>