• Europeiska Seniorunionens (ESU) regionalkonferens i Prag, 21 – 22 nov 2014

ESU Reg-Konf Prag 21-22 Nov 2014 Deltag prom Samverkan mellan gammal och ung! Solidaritet och gemenskap över generationsgränserna! Det var det övergripande temat för en europapolitisk konferens i Prag den 21-22 november._ En människas värde får inte mätas bara utifrån vad hon presterar i livet, sade Prags ärkebiskop, kardinal Dominik Duka, i sitt hälsningsanförande. Han underströk med skärpa vikten av att ständigt stärka och underhålla det absoluta och universellt giltiga människovärdet.
    ESU:s ordförande, professor emerita An Hermans från Belgien, gick i sitt tal direkt på konferensens huvudtema:
    _ Vi seniorer måste tillsammans med de yngre generationerna klara ut hur vi kan leva i god samverkan med varandra. Med gemensamt ansvar för samhällsutvecklingen och med rättvis fördelning av möjligheterna!
    _ Från Sverige deltog Seniorförbundets förre ordförande Leif Hallberg, nu hedersordförande i ESU, som påpekade att varje ny dag ger också årsrika äldre nya chanser att ta vara på:
    _ Framtiden tillhör inte bara de unga, även om vi slentrianmässigt ofta tänker så, sade han.
    Leif Hallberg manade också till ökad aktivitet: – Kloka och vackra ord på konferenser i all ära, men praktisk handling är ännu bättre!
    _ I vår samverkan mellan generationerna ska vi närma oss varandra i båda riktningarna. Vi äldre ska inte sitta still och vänta på att samhällets yngre ska söka upp oss. Vi kan själva ta kontakter i vardagliga samtal med de unga, både för att lära känna och lära av varann.
    _ Vi kan till exempel gå ut i skolorna för att berätta om livet som äldre och ta död på vanföreställningen om äldre som några gamla stofiler och fossiler. Vi kan också aktivera oss i pressdebatten och i sociala medier med våra tankar och förslag. Livserfarenhet ska inte bara njutas, den ska användas, betonade Leif Hallberg som påminde om Ingrid Bergmans ord om att åldras: ”Det är som att bestiga ett berg, man blir lite andfådd men utsikten blir helt fantastisk!”
    Ett 50-tal seniorpolitiker från tio länder hade samlats i den tjeckiska huvudstaden för ett mycket välfyllt konferensprogram med inlägg av både politiker, forskare och praktiker. Arrangörer var de tjeckiska kristdemokraterna (SKS CR) i samverkan med Europeiska Seniorunionen (ESU) och EPP.

I bilden, tre av deltagarna i den europapolitiska seniorkonferensen i Prag: fr.v. Janusz Marszalek, Polen, Leif Hallberg, Sverige, och Maria Feichtinger-Kos, Österrike
    ESU Reg-Konf Prag 21-22 Nov 2014 Janusz Marszalek, LH, Mari

I bilden Kardinal Dominik Duka, Prags ärkebiskop, välsignar en klostersten som skänkts för bygget av det internationella fredscentret i polska Oswiecim (Auschwitz).
    ESU Konf Prag 21-22.11.2014 Kardinal Duka välsignar sten f
    I bilden  på första sidan finns samtliga deltagare i konferensen, ESU-politiker från tio länder.