• Jan Erik Ågren Förbundskrönika: Samhället ska byggas på den kristna värdegrunden

Jag vill börja min första krönika som ordförande för Kristdemokraterna Seniorförbundet med att tacka alla er som deltog i firandet av vårt förbunds 20-årsjubileum.
    Statsråd, partisekreterare, riksdagsledamöter, vänner från de andra associerade förbunden, KIC och alla medlemmar och ombud.
    Nu går vi vidare mot nästa jubileum.Det finns mycket att göra för att vi ska växa vidare och bli en ännu starkare resurs för kristdemokratin och vårt parti.

Ingen sparv i tranedansen
    Ibland kan vi behöva påminna varandra om att vi kristdemokrater inte är någon sparv i tranedansen.
    Vi är faktiskt en del av en av de tre största politiska rörelserna i världen och världens mäktigaste kvinna, förbundskansler Angela Merkel i Tyskland, är kristdemokrat.
    Vi vill bygga samhället och samhällsgemenskapen på den stabilaste grunden av alla – nämligen den kristna värdegrunden.
    Ingvar Hedlund, tidigare Expressenreporter och nybliven medlem i Kristdemokraterna, uppmanar oss i sin krönika i Kristdemokraten 11 april att ha självförtroende.
    Han visar också hur värdegrunden är det som förenar oss kristdemokrater.

Familjen först
    Familjen först, var parollen för den största demonstrationen i Uppsala första maj.
    När man varit med i Kristdemokraterna sedan 1964 har det hunnit bli många demonstrationer. Det är ändå en speciell känsla att gå med i demonstrationståget i Uppsala Första maj och uppleva att man är så många och från alla generationer.
    När vi lyckas mobilisera fler deltagare än Socialdemokraterna första maj känns det nästan som att slå Socialdemokraterna på deras egen hemmaplan.
    Det som hjälper oss att göra det är att vi sätter familjen först. Lars Adaktusson, som gjorde debut som förstamajtalare i Uppsala, gjorde det med den äran.

Vår rätt till livskvalitet
    En fråga som vi bör ställa oss är hur vi som seniorer kan stärka den kristdemokratiska rörelsen i Sverige.
    Det vanligaste svaret på den frågan och som jag fått från många, inte bara seniorer, är att vi måste bli tydligare med att vi är kristdemokrater och vad kristdemokratin står för. Alla människors lika värde, mänskolivets okränkbarhet, förvaltarskapstanken, solidaritet med de socialt och ekonomiskt sämst ställda – för att bara nämna några grundläggande frågor.
    Vi har all rätt att vara frimodiga när vi deltar i samhällsbyggandet som kristdemokratiska seniorer. Det handlar om allas vår rätt till livskvalitet.

Jan Erik Ågren
    förbundsordförande

Citat: ”Vi kristdemokrater är inte någon sparv i tranedansen”.