• Förslag om bättre bemanning på äldreboenden

socialstyrelsen-logo20130601

För att långsiktigt säkerställa en trygg och individanpassad omsorg krävs bindande regler, säger generaldirektör Lars-Erik Holm på Socialstyrelsen som nu föreslagit Regeringen nya regler för personaltillgången i äldrevården.

De bindande reglerna innebär att det ska finnas personal dygnet runt som utan dröjsmål kan hjälpa de äldre. Socialnämnderna ska också fatta beslut där det framgår vilken omsorg var och en behöver, så att boendena kan anpassa bemanningen efter det. Nämnderna ska regelbundet följa upp att beslutad omsorg verkligen ges.

– De som får plats på äldreboende idag är samhällets äldsta och sköraste. Vi anser att reglerna är nödvändiga för att säkerställa att de får en värdig, säker och individanpassad omsorg. Tillsynen visar att demenssjuka fortfarande lämnas inlåsta nattetid. Många äldre upplever också att omsorgen inte är anpassad efter deras behov, säger Socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm.

Kommunerna bromsar

De nya och mer skärpta regler som nu Regeringen har att fatta beslut om har mött stort motstånd från flera kommuner och från deras intresseorganisation Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Arbetet har aktualiserat en diskussion om vilken äldreomsorg vi vill ha i Sverige, vilka krav som bör ställas på denna och vilka resurser den får ta i anspråk, dvs vad den ska få kosta.

Leif Hallberg

LÄS MER:  http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2015april/reglerombemanninglamnastillregeringen