• Glada KD Seniorer från hela Sverige samlades i Stockholm för Seniorting 2015

Ett 50-tal personer samlades under Seniortinget 2015 i Landstingshuset i Stockholm fredag den 17 april 2015 för att hålla årsmöte och avtacka vår avgående förbundsordförande Jan Erik Ågren, Uppsala efter två år av uppskattat engagemang för att leda Seniorförbundet. Jan Erik lämnar sin ordförandepost  men har valt att fortsätta som ledamot i styrelsen ytterligare två år.

1509804_10152817241664607_6703062046700232373_n

Jan Erik Ågren inledde årsmötet med sitt sista tal som förbundsordförande och lämnade sedan över klubban till Leif Hallberg, ESUs hederspresident och fd förbundsordförande, som skickligt ledde årsmötesförhandlingarna.

11062686_624917067642494_9131696126989007826_n - Kopia

Leif Hallberg och Jan Erik Ågren – Bild: Antonella Pirrone

Två nya ledamöter invaldes i förbundsstyrelsen: Karin Lindell, Sollentuna och Ing-Marie Nilsson Axelsson, Kristianstad.
    Samtidigt avtackades ledamöterna Thorbjörn Larsson, Stockholm och Owe Svantegård, Danderyd samt valberedningens ledamöter Ingrid Eriksson, Umeå, Fanny Rizell, Lerum och Sig-Britt Johansson, Malmö som samtliga hade avböjt omval. De nyvalda medlemmarna i valberedningen är Lena Brännström, Norsjö , Arnold Cedving, Källby, Gunlög Jacobsson, Sollefteå och Bengt Jarring, Perstorp.
    Förbundsstyrelsen beviljades ansvarsfrihet för sin förvaltning under 2014. Till ny förbundsordförande valdes Sture Eriksson, Umeå. Det nya presidiet består nu av Sture Eriksson, Sigvard Sundkvist, Örebro, som nyvaldes till 1.v.ordförande och Elisabet Fridén, Västerås, som står kvar till 2016 som 2. v.ordförande.

Till vänster Sigvard Sundkvist, i mitten Elisabet Fridén och till höger Sture Eriksson. Bild: Tommy Wiberg

Det nya presidiet: Sigvard Sundkvist, Elisabet Fridén och Sture Eriksson.
    Bild: Tommy Wiberg

Fem motioner hade inkommit till Seniortinget, tre av dem direkt till själva Seniortinget medan två till Rikstinget om årsmötet hade antagit dem.
    De två motionerna till Rikstinget via Seniorförbundet blev båda besvarade . Den ena handlade om att flera äldre ska väljas till Riksdagen medan den andra handlade om att verka för en FN-konvention för mänskliga rättigheter för äldre personer. Årsmötet antog förbundsstyrelsens besvarande på båda motionerna som därmed inte gick vidare till Partiets riksting som hålls i oktober i Västerås.
    Motionerna till själva årsmötet handlade om medlemsavgifterna och en likställning av skatten på pension och förvärvsarbete. De första två blev avslagna medan den sista blev besvarad eftersom det är ett arbete som Seniorförbundet och partiet ständigt driver.
    Ett förslag till uttalande ”Lika skatt på lön och pension!” presenterades och årsmötet beslutade enhälligt att anta det.
    Efter årsmötesförhandlingarna fick deltagarna chansen att träffa och fika med den av valberedningen föreslagna nya partiordföranden Ebba Busch Thor som därefter höll ett tal om seniorpolitikens framtida utmaningar och svarade på frågor från publiken efter sitt uppskattade anförande.

Ebba Busch Thor

Ebba Busch Thor – Bild: Tommy Wiberg

Marcus Jonsson som leder arbetet för en nysatsning av tidningen Kristdemokraten presenterade projektet. Utöver nyheter om den kristdemokratiska rörelsen blir det ett varierat innehåll som fördjupar, problematiserar, argumenterar och ger kunskap i allt mer komplicerade politiska frågor. Men även underhållande artiklar om sådant som påverkar livet. Denna nysatsning innebär också en förstärkt närvaro i sociala medier.

Ny tidning

Marcus Jonsson – Bild: Tommy Wiberg

Den nyvalde ordförande Sture Eriksson och Leif Hallberg avslutade sedan Seniortinget med två intressanta anföranden som med ett europeiskt perspektiv tog upp de utmaningar och kostnader som väntas med äldreboomen både i Sverige och i Europa och vilket arbete görs i de europeiska seniororganisationerna för att bemöta detta.

20150417_161902

Leif Hallberg – Bild: Torbjörn Lindelöf