• Internationella Äldredagen

Idag 1 oktober firas den Internationella Äldredagen och den uppmärksammas i två debattartiklar i Dagen och Svenska Dagbladet. Samtidigt presenteras WHO:s nya årsrapport om de äldres hälsa i världen samt världsrankningen ”Global Age Watch Index”, som Help Age International släpper för tredje året i rad.

Länkar till dessa artiklar:

Dagen: Brister i jämställdhet för äldre
    Sveriges äldre får inte förpassas till samhällets å­skådarläktare där ingen längre frågar efter deras mening. Det skriver Leif Hallberg, hederspresident i Europeiska Seniorunione och fd förbundsordförande KD Senior, på Internationella FN-dagen för äldre personer.
    Brister i jämställdhet för äldre

Svenska Dagbladet: Två länder nu bättre än Sverige för äldre
    Sverige är inte längre det bästa landet att åldras i. Sedan 2013 har två länder passerat Sverige i den unika ranking som jämför äldres levnadsvillkor runt om i världen: Schweiz och Norge. Fram till 2050 kommer andelen äldre över 60 år att fördubblas – och det sätter nu stor press på vårdsystemen, påpekar Världshälsoorganisationen, WHO.
    Två länder nu bättre än Sverige för äldre

WHO: Healthy ageing: major societal change needed
    By 2050, the number of people over the age of 60 is set to double. The ”World report on ageing and health” highlights the need for major societal change, to ensure that people are not just living longer, but also healthier, lives. The report outlines key areas for action, in the organization of health systems, in our wider physical and social environments, and in the way society as a whole views older people
    WHO:s Pressrelease