• ”Europa får inte falla isär” – tema för europaseniorers sommarmöte

De olycksbådande politiska och ekonomiska svallvågorna från den brittiska brexit-omröstningen i slutet av juni och de farliga tendenserna runtom i Europa till populism, extremnationalism och protektionism satte prägeln på föreläsningar och diskussioner när kristdemokratiska och konservativa seniorpolitiker möttes till Europeiska Seniorunionens (ESU) sommarakademi i Wien den 1 – 3 juli. ESUs sommarakademi, som anordnades i den österrikiska huvudstaden för sjunde året i rad, samla...

• Nytt från ESU (Europeiska Seniorunionen)

Europeiska seniorunionens styrelse har träffats för styrelsemöte den 23-24 mars 2015 i Bryssel. Seniorförbundet var där representerat av Leif Hallberg, ESU hederspresident och Sture Eriksson, som är styrelseledamot. (mer…)

• Bridging European and global action to address Europe’s demographic change

Ett pressmeddelande från AGE Platform Europe. (mer…)

• Let’s draw lessons from the past and unite for freedom, justice and peace

AGE Platform Europe, den ledande icke-partipolitiska organisationen i Europa för äldrefrågor, har idag i ett pressmeddelande kommenterat förra veckans terroristattacker i Paris. I pressmeddelandet, som kraftfullt fördömer våldsdåden, uttrycker AGE sin oro för det fortsatta upprätthållandet av europeiska solidaritets- och demokrativärderingar.  (mer…)

• Använd hela potentialen hos den åldrande befolkningen!

Använd potentialen hos Europas åldrande befolkning, säger AGE Platform Europe i en deklaration från sin senaste årliga General Assembly, som hölls i Bryssel den 2-3 december 2014. AGE vill med detta påminna om att EU och medlemsländerna måste utveckla en strategi i denna riktning för att möte dagens och morgondagens demografiska förändringar med ökande antal äldre medborgare i Europa. (mer…)

• Ny EU-grupp för äldrepolitiska frågor

Europeiska Seniorunionen, ESU (EPP:s seniorförbund) noterar med tillfredsställelse och glädje, att det politiska samarbetet för och med Europas starkt ökande äldrebefolkning nu fått en egen ”plattform” i EU-parlamentet. (mer…)

• Europeiska Seniorunionens (ESU) regionalkonferens i Prag, 21 – 22 nov 2014

Samverkan mellan gammal och ung! Solidaritet och gemenskap över generationsgränserna! Det var det övergripande temat för en europapolitisk konferens i Prag den 21-22 november. (mer…)

• KD-seniorer: Stoppa islamisternas terror!

Sverige måste bejaka FN:s begäran om hjälp mot islamistterrorn. Det skriver Rolf Åbjörnsson, Leif Hallberg, Alf Svensson, Tuve Skånberg och Sune Olofson på Dagens debattsida (13 aug). (mer…)

• EU-nytt 3/14

5 april 2014 – ett axplock aktuella notiserrbetet i Europaparlamentet sammanställda av Leif Hallberg

Prevention lösningen på växande vårdbehov Historiskt telekombeslut bra för konsumenterna Strängare dataregler skyddar privatpersoner Gränsöverskridande brottsutredningar ”Rent vatten en mänsklig rättighet” Stärk flygresenärers rättigheter!

(mer…)

• EU-nytt 2/14

4 februari 2014 – ett axplock aktuella notiser sammanställda av Leif Hallberg

EPP-stöd till Ukrainas frihetskämpar ”De krokiga gurkreglernas tid förbi” Bättre säkerhet mot ”hackare” Respektera rätten till fri rörlighet inom EU! Stoppa storbankernas spekulation! Extremhögern växer i flera länder (mer…)