• KD Senior: Pensionssystemets hållbarhet viktigast

– För pensionssystemets stabilitet och hållbarhet över tid bör den viktiga balanseringen av systemets utgifter och tillgångar, den så kallade bromsen, behållas.
    Det säger Kristdemokratiska Seniorförbundet i ett uttalande som antogs vid förbundets riksårsmöte på fredagen och lördagen i Stockholm.
    Seniorförbundet vidhåller också sin bestämda uppfattning, att de förbättringar av den privata ekonomin som kan komma pensionärerna till del genom offentliga åtaganden främst ska gynna garantipensionärerna.
    –   Vi välkomnar att regeringen, med Kristdemokraterna som pådrivande kraft, sänkt pensionsskatten i flera steg och samtidigt höjt bostadsbidragen och att de av samhällets äldre som har det ekonomiskt sämst ställt då har prioriterats. Regeringen bör följa denna fördelningspolitik även i fortsatta pensionsskattesänkningar.
    Samtidigt upprepar Seniorförbundet sitt krav att regeringen ska ta initiativ till en skattemässig likabehandling av alla medborgare, oavsett om individens inkomst kommer från arbete eller från pension.
    –   Den som i sitt arbetsliv fått avstå en del av lönen för sin pension ska inte sedan behöva uppleva att pensionen beskattas hårdare än inkomsten av arbete. Det politiska målet måste tveklöst vara samma skatt på pension som på arbetsinkomst, påpekar Kristdemokratiska Seniorförbundet.

Läs hela uttalande: KD Seniorting 2013, Uttalande pensioner

Kontakt: