• Månadsbrev från förbundsordförande-oktober 2020

ÄNTLIGEN! Det var min omedelbara kommentar när jag hörde socialministern kungöra att de särskilda rekommendationer som gällt äldre skulle skrotas. Vi får tro att dessa råd har haft sin utgångspunkt i omsorg om samhällets äldre. Men vi är många 70 plussare som ibland känt oss omyndigförklarade. Vi kan ju ta ett personligt ansvar. Vi tvättar våra händer, vi håller avstånd och vi festar inte runt.

OM MAN tar del av alla tidningsartiklar om äldre som publicerats de senaste månaderna kan man se att det finns ett genuint intresse för seniorerna. Många goda idéer har presenterats. Det gäller att denna goda vilja finns kvar hos de styrande politikerna när Coronapandemin är över!

AGENDAS partiledardebatt innehöll bland annat en intressant debatt mellan Ebba Busch och Nyamko Sabuni, L, om äldrepolitiken. Det var med både glädje och stolthet som jag lyssnade till Ebba Busch. Det måste också erkännas att Nyamko Sabuni framförde kloka synpunkter. När Ebba Busch inbjöd Nyamko Sabuni att ”komma hem” kändes det helt rätt. Det finns förutsättningar för att vi ska få en bra äldrepolitik. Det blir en politik utan åldersdiskriminering och som värderar de äldre högt. Först måste vi dock få en ny regering!

NU ARBETAR vi i riksorganisationen med ett nytt nummer SeniorAktuellt. I mitten av november ska det vara klart. En del seniordistrikt kommer att skicka ut den till sina medlemmar. per post. Det kostar lite men jag är övertygad om att många kommer att uppskatta att få en papperstidning i sin brevlåda.

FÖRBUNDSSTYRELSEN har delat upp sig i två arbetsgrupper, en för att utveckla den kristdemokratiska seniorpolitiken och en för att se över organisationen så att vi arbetar på ett effektivt sätt. Jag kommer att rapportera om hur arbetet fortskrider.
    ALLT GOTT inför den höst som ligger framför oss!

Lars O. Molin