• Månadsbrev från förbundsordföranden – april 2020

Politik med seniora ögon
    Månadsbrev från förbundsordföranden
    April 2020

Månadsbrevet för april hade jag tänkt skulle handla om Seniortinget och Riksårsmötet. Coronaviruset satte dock stopp för de händelserna och för många andra planerade sammankomster. Nu vänjer vi oss vid att leva i en ny situation. Vi lär oss hur viktigt det är med social distansering. Visst kan det ta emot i den kristdemokratiska själen. Gemenskap är ju vårt honnörsord, inte distansering. Därmed inte sagt att det i den svåra situation som vi upplever globalt så måste vi av omsorg om varandra ta till drastiska åtgärder.

Att de politiska partierna tar gemensamt ansvar för att begränsa och helst stoppa pandemin är positivt och viktigt. Kristdemokraterna för fram flera goda förslag. De flesta har också omsatts i beslut av regering och riksdag. Vård och omsorg är våra hjärtefrågor. För att vi ska få resurser för det så krävs att näringslivet fungerar. Stora stödinsatser behövs. De åtgärder som det har beslutats om är bra men inte tillräckliga.

Även om det råder något av borgfred på den högsta politiska nivån så ser vi hur det från socialdemokratiskt håll pågår ett krypskytte mot Ebba Busch och partiet. Att Kristdemokraterna hos väljarna har det högsta förtroendet för äldreomsorg har Socialdemokraterna ytterst svårt att acceptera. Min uppmaning till er medlemmar i Seniorförbundet är att läsa inlägg och artiklar från socialdemokratiska företrädare med skepsis och urskiljning.

Det kommer en tid efter Corona. Det ska bli intressant att se om man från regeringen sida kommer att visa fortsatt vilja att stötta näringslivet. En annan fråga är hur man kommer att behandla privata utförare inom vård och omsorg. Från Vänstern hörs i debatten oroande tongångar. Se också upp vad som händer i kommunerna! Det kommer signaler hur man från vänstersidan försöker att i rådande kris slå mot privata utförare.

Den 16 maj fyller vår hedersordförande Leif Hallberg 80 år. Vi gratulerar honom varmt och önskar många fina aktiva år.

Ladda ned ordförandebrevet som en PDF här!

Gott mod kära seniorvänner!

Lars O. Molin