• Ny folder om stöd till anhöriga till personer med demens

Socialstyrelsen har tagit fram en folder med den senaste kunskapen om stödinsatser till anhöriga som vårdar eller stödjer äldre med demenssjukdom. Foldern vänder sig till dem som arbetar med anhöriga i en kommun. En kombination av utbildning, psykosocialt stöd och färdighetsträning ger positiva effekter både för anhöriga och för äldre med demenssjukdom.

Innehållet i foldern Att ge stöd till anhöriga som vårdar eller stödjer en äldre person med demenssjukdom baseras på Socialstyrelsens senaste kunskapsöversikt om anhörigstöd, Effekter av stöd till anhöriga som vårdar äldre med demenssjukdom eller sköra äldre.
    Översikten visar att en kombination av utbildning, psykosocialt stöd och färdighetsträning till anhöriga ger positiva effekter både för anhöriga och äldre personer med demenssjukdom. Kombinationsprogram minskar de anhörigas upplevda belastning, anhörigas depressionssymtom och beteendeförändringar hos de äldre.
    Enligt Socialtjänstlagen (5 kap. 10 § SoL) ska kommunen erbjuda stöd till personer som vårdar eller stödjer en närstående som är äldre, långvarigt sjuk eller har en funktionsnedsättning.

Foldern kan laddas ned från: