• Starka EPP-uttalanden om situationen i Mali, Kuba, Syrien och om religiös intolerans

Europeiska folkpartiet (EPP), där bl.a. svenska KD och M är medlemmar, gjorde denna vecka viktiga uttalanden om den brännande situationen i Mali, Kuba och Syrien och även om religiös intolerans. Det skedde då EPP Political Assembly möttes i Bryssel på måndagen och tisdagen (28 och 29 jan) med deltagande av bl.a. Alf Svensson, Henrik Ehrenberg och Leif Hallberg.

I uttalandet om Mali ger EPP sitt tydliga stöd till FN:s resolution, baserad på ett initiativ av den franska regeringen, och kräver ett snabbare och starkare engagemang av EU och dess medlemsländer. I uttalandet betonar EPP också att terroristmilisen i Mali och angränsande områden utgör ett allvarligt hot inte bara för Sahelregionen utan också för hela det internationella samfundet.

När det gäller Kuba efterlyser EPP respekt för grundläggande mänskliga fri- och rättigheter och kräver att den kubanska regeringen friger fångar som hålls av politiska skäl.

EPP Political Assembly uttrycker i ett tredje uttalande sin stora oro över situationen för syriska flyktingar samt påkallar i ännu ett uttalande behovet av ökad uppmärksamhet på den utbredda religiösa intoleransen bl.a. i Mellanöstern och i islamdominerade länder i Afrika och Asien.

EPP (mitten-höger) är den största politiska grupperingen på EU-nivå med f.n. 74 medlemspartier från 40 länder. EPP innehar också ordförandeposterna i både Europeiska kommissionen och Europeiska rådet och representeras också av 21 europeiska stats- och regeringschefer, 13 ledamöter av Europeiska kommissionen och den största partigruppen i Europaparlamentet.

De fyra aktuella EPP-uttalandena, varav tre hade föreslagits av de svenska Kristdemokraterna, bifogas i sin originalversion på engelska:
    Resolution_Mali.pdf
    Resolution_Cuba.pdf