• VÅREN ÄR OCKSÅ MÖTESTID

Månadsbrev, april:

VI HAR avslutat påsken, som för mig är årets finaste högtid. Den står för hopp, ljus och seger över mörkret. För andra året har firandet skett med de restriktioner som pandemin tvingat oss att leva under. Men vi ser att ljuset kommer liksom de gula tussilago som lyser upp vägkanterna.

Den digitala värld som vi som vi alla mer eller mindre lever i har lärt oss mycket. Jag tänker då inte minst på de sociala mediernas ökade inflytande. Två Facebook inlägg som jag skrivit den senaste tiden har gett många gillanden men också bitska kommentarer. Jag stack ut huvudet ordentligt då jag ställde frågan om det var nödvändigt att betala skatt på pensionen. Tanken var att få igång en debatt och det lyckades jag verkligen med! Det andra inlägget gällde språkbruket i SVT. Det gav upphov till många positiva kommentarer men också en del som inte alls berörde ämnet.
    Våren är också årsmötestid. Zoom-verktyget har då verkligen kommit väl till pass. Från KD Seniors förbundsstyrelse har vi på olika sätt varit aktiva. Vi har delgett våra tankar samtidigt som vi lyssnat in medlemmarnas. Med våra seniora ögon kommer vi tillsammans att påverka samhällsutvecklingen. Ditt engagemang är viktigt!

FRAMTIDSFORSKAREN och samhällsanalytikerna Bi Puranen fyllde nyligen 70 år. Med intresse läste jag en födelsedagsintervju med henne i DN. Hon sa så här: ”Ett mindre tilltalande drag hos svenskarna är just synen på äldre som en relativt oviktig grupp i samhälle. I Sverige har människor över 70 år en låg social positionering.” Låt oss gemensamt ändra på det!
    DEN 7 MAJ har vi digitalt Seniorting. Vi kommer då att få höra hur Kristdemokraterna kommer att arbeta för seniorerna också efter pandemin. Just nu är det många partier som talar om seniorer. Jag tvivlar på att deras engagemang kommer att hålla i sig. Välkommen att vara med på vårt Seniorting. Alla medlemmar får delta! Röstberättigade är de ledamöter som distrikten utser.

ALLT GOTT!

Lars O Molin