Gunnar Gidlund

Gunnar Gidlund är 69 år och hydrogeolog och VA-ingenjör. Han har jobbat med projektering och med vatten- och avloppsfrågor under hela sitt yrkesliv. Sedan många år bor Gunnar naturnära vid Västersjö nära Ekoln.

Idag är de fyra barnen utflugna och Gunnar och hans fru har en möjlighet att spendera en del av sin tid på partiarbete i Kristdemokraterna men också på andra intressen.

Han arbetar ideellt samt som konsult på strötimmar med olika projekt inom samhällsutveckling och naturvård. Ett av dessa är ett eventuellt kommande naturreservat längs delar av Knivsta kommuns stränder vid Mälaren.

Varför är du kristdemokrat?
    – För att det är ett genuint borgerligt parti som har samma syn som jag, bland annat när det gäller försvarspolitik, rättsväsendet och trygghetsfrågor. Partiet ger medborgarna mest egen makt över sina livsval och arbetar för att hålla skatterna på rimliga nivåer. Slutligen gillar jag förvaltartanken: detta att ta hand om våra gemensamma resurser.

Vad ger dig energi?
    – Att vistas i naturen under alla årstider med skidåkning, båtliv, bär och svampplockning ger energi. Möten med människor av alla kategorier men också resor inom och utom landet och kulturupplevelser är också givande.

Vad vill du förbättra i Knivsta?
    – Jag vill att Knivsta ska utformas till en trygg och trivsam kommun att bo och växa upp i, med en egen attraktionskraft av vacker byggnation och naturupplevelser. Befolkningen ska gilla att visats där men också ha en möjlighet att arbeta på hemorten. Knivsta ska inte enbart vara en plats som det är bra att åka ifrån.

Här ser du Gunnar Gidlunds uppdrag