Ett sådant här beteende ifrån Dan-Åke Moberg kan inte fortgå!

Ännu en gång har kommunfullmäktiges ordförande i Kumla, Dan-Åke Moberg (S), gjort oacceptabla utfall av sämsta sort emot andra människor. Vi i Kristdemokraterna ser såklart mycket allvarligt på detta som inträffat. Mobergs förmåga att fälla kränkande kommentarer börjar tyvärr bli mer en vana än undantag. I januari 2013 kallade Moberg t ex en 16-åring för ”snorunge” under ett fullmäktigemöte. Detta går att läsa om här: http://na.se/nyheter/kumla/1.1952709-moberg-skallde-ut-praoelev.

Per Holm (KD) samt Jan Engman (C) skriver idag tillsammans i Sydnärkenytt om händelsen den 21 september. Denna artikel går att läsa här: http://www.sydnarkenytt.se/kumla/artikel/protest-mot-dan-ake-moberg#.VgGMmnjzWCQ.

Om Du vill se hur förloppet gick till går det att gå in på kommunens webb-tv. Klicka på ”Kommunfullmäktige i Webb-TV”, sedan det senaste mötet (21 september), och spola sedan fram till cirka 2:25:00 för att se händelsen. Länk finns här: http://www.kumla.se/Kommun–politik/Kommunens-organisation/Kommunfullmaktige.html.

Videoklippet går även att se (utan att behöva spola) på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=-gq1Y1-KcT0

Respekt mellan medmänniskor är någonting som vi alltid bör värna om och det beteendet som Moberg ofta uppvisar är inte acceptabelt, särskilt sett till hans position som kommunfullmäktigeordförande. Vi utgår från att Dan-Åke Moberg i samband med nästa fullmäktige offentligt ber fullmäktiges sekreterare och kommunens jurist om ursäkt och noga överväger sitt uppdrag som fullmäktiges ordförande.