• Ensamhet

Det finns många äldre som lider av ensamhet, inte minst kanske efter att en make eller maka gått bort. Om vi är måna om att se till våra äldres behov, då måste vi se till alla behov – också de sociala. När de sociala funktionerna sviktar så måste vi stötta och hjälpa också där, på samma sätt som med de kroppsliga förmågorna. Och det hänger ihop – gemenskap kan reducera fysisk smärta!

Men vårt sätt att organisera vården och omsorgen motverkar inte ensamheten som det borde göra. När äldre får vänta allt längre på en plats på ett äldreboende – med möjligheter till gemenskap – så förlängs tiden i ensamhet. Och när äldre inte själva får välja när de ska flytta till ett sådant boende, utan när det är deras fysiska status som ska avgöra, då minskar äldres makt över sin tillvaro, isolering tilltar och ensamheten kan börja krypa längs väggarna. Situationen förbättras inte när det är ständigt ny hemtjänstpersonal som ringer på dörren.

Vi kristdemokrater vill öka det sociala innehållet i äldreomsorgen, premiera de kommuner som ser till att bygga anpassade boenden för våra äldre – och höja sanktionsavgifterna mot dem som inte klarar att erbjuda äldreboende inom angiven tid. Vi vill också införa en äldreboendegaranti, så att alla äldre över 85 själva får välja när det är dags att flytta till ett äldreboende. Vi vill därtill skapa drivkrafter så att kommuner som ökar personalkontinuiteten i hemtjänsten belönas – så att de äldre får möta färre personer i hemtjänsten och få förutsättningar att få en relation med personalen.

Men vi måste också se hur äldres ekonomi påverkar ensamheten. Många äldre – inte minst äldre kvinnor – har idag mycket låga pensioner och knappa marginaler. När jag själv prövade att leva på en garantipension en kort period i våras blev jag varse det som många äldre upplever i sin vardag – att det är det sociala som först får stryka på foten när ekonomin är knapp. Boulen med SPF, fikat med väninnan eller tågbiljetten till barnbarnets födelsedag väljs bort.

Detta är ett starkt argument för Kristdemokraternas förslag att förbättra för de sämst ställda pensionärerna genom kraftigt höjt bostadstillägg (BTP). Då kan de sociala behoven tillgodoses bättre. Kraftigt höjt BTP skulle också göra att fler äldre kvinnor får råd att flytta till nyproducerade trygghetsboenden.

Våra förslag kommer inte lösa alla problem med ensamhet hos äldre i Sverige. Men vi måste på allvar börja se politiska förslag ur ett ensamhetsmotverkande perspektiv. Och vi kan alla, var och en, bidra till mer gemenskap.