Dags för mobilisering

Egentligen handlar termen mobilisering om när en stat omorganiseras inför ett krig, men uttrycket kan också användas för arbetet med att få alla medlemmar och sympatisörer att gå samman och inse betydelsen av att gå och rösta i ett viktigt politiskt val.

Ett säkert kort
Den 25 maj är det direktval till Europaparlamentet. Av Sveriges 20 platser är målet för oss Kristdemokrater att återigen få två av dessa.  Lars Adaktusson toppar listan och Lena Melin på Aftonbladet skrev att ”Kristdemokraterna seifar med Adaktusson”. Med det menar hon att Adaktusson som välkänt nyhetsankare från SVT, med stort förtroende hos Svenska folket, är ett säkert kort i EP-valet. Och visst är det så, jag tror vi har goda chanser att skrälla den 25 maj.

Sveriges fjärde största parti
När vi röstade in Alf Svensson som EU-parlamentariker 2009, var valdeltagandet under 50 procent. Mycket talar för att det även detta val kommer att ligga på ungefär samma låga nivå. Ur demokratisynpunkt är det ett problem och vi ska göra vad vi kan för att fler ska gå och rösta.

Samtidigt kan det låga valdeltagandet gynna Kristdemokraterna som har många lojala och ansvarsfulla medlemmar. Vi är Sveriges fjärde största parti räknat i partimedlemmar, vilket borde tala för att det finns en möjlighet att verkligen mobilisera dessa för att lyfta partiet i slutspurten inför den 25 maj.

Förutom de båda toppkandidaterna Lars Adaktusson och Ebba Busch Thor finns också anledning att nämna de fyra länsbor som finns med på valsedeln. Det är Lars O Molin, Ewa Sundkvist, Soheila Fors, och jag själv.

En röst på oss väger tyngre
Vi har goda relationer med kristdemokratiska partivänner runt om i Europa som ger stora möjligheter i Europaparlamentet, där informella samtal och goda kontakter är en grundförutsättning för att nå inflytande. Att vi tillhör den stora Kristdemokratiska EPP-gruppen gör att vi har ett inflytande per mandat som är avsevärt större än de flesta andra svenska partier.

Man kan säga att en röst på Kristdemokraterna i EP-valet väger tyngre. Så visst har vi all anledning att gå med högt huvud som Kristdemokrater och samtidigt uppmana folk att gå och rösta och gärna rösta in en envis svensk journalist, och tillika Kristdemokrat, i Europaparlamentet.

En språngbräda
Ett bra resultat i europaparlamentsvalet kan dessutom fungera som en språngbräda inför valet i höst. Om ett parti som av proffstyckare och kvällstidningskrönikörer redan är uträknat plötsligt gör ett bra val nu den 25 maj, kan det leda till en skjuts uppåt i opinionen och ge ett bättre utgångsläge inför valet i september.

Därför vill jag uppmana alla medlemmar ochj sympatisörer: Se till att själv gå och rösta i EP-valet. Kom dej också för att uppmana dina nära och kära, dina grannar och dina arbetskamrater att gå och rösta och att stödja Kristdemokraterna i det viktiga EP-valet. Din insats kan bli avgörande!