Träffa oss på Mönsterås sommarmarknaden den 12/7

Torsdagen den 12/7 kan du träffa våra kandidater till valet 2018. Vi får även besök av vår riksdagskandidat Jimmy Loord samt landstingsrådet Gudrun Brunegård. Du får jättegärna diskutera KDs politik i kommunen, landstinget eller riksdagen med oss. Vi ses på Mönsterås sommarmarknaden den 12/7 kl 09:30-16:00 i centrala Mönsterås.

Ebba Busch Thor föreslås som ny partiledare

Ebba Busch press1_580

En enig valberedning föreslår Ebba Busch Thor som ny partiledare för Kristdemokraterna.
– Jag är oerhört glad och tacksam för det förtroende som de kristdemokratiska medlemmarna och valberedningen har gett mig, säger Busch Thor.

Valberedningen kallade till presskonferens under fredagen för att meddela sitt beslut.
– Jag har idag glädjen att meddela att valberedningen enhälligt beslutat att föreslå Ebba Busch Thor till ny partiledare för Kristdemokraterna. Hon är en klok, kompetent och kunnig kristdemokrat, säger valberedningens ordförande Chatrine Pålsson Ahlgren.
– Med ett starkt och brett stöd över hela landet kommer hon att bli en utmärkt kapten för den kristdemokratiska skutan.

Valberedningen fortsätter nu sitt arbete med att ta fram presidium och partistyrelse inför det extra rikstinget den 25 april i Stockholm, där valen till partiledare och övriga funktioner ska ske.
– Det är ett fantastiskt uppdrag att med 21 000 kristdemokrater bidra till en starkare kristdemokratisk röst och öka familjers inflytande, säger Ebba Busch Thor.

Frihet och gemenskap

I dag presenterade Göran Hägglund Kristdemokraternas valmanifest för mandatperioden 2014-2018.
– Vi lyfter bland annat upp statligt ansvar för sjukhusvården, rätt till äldreboende för personer över 85 år och mindre barngrupper i förskolan och på fritids. Nytt i manifestet är bland annat att Kristdemokraterna säger att småbarnsgrupperna ska bestå av max 12 barn, säger Göran Hägglund.

Läs valmanifestet här

Flankerad av valaffischer presenterade Göran Hägglund på måndagen hela valmanifestet. ”Jämlikhet, inte tvångskvotering”, ”Små barn behöver små barngrupper” och ”Värna patienterna, inte landstingen” var några av budskapen. Valmanifestet har rubriken ”Frihet och gemenskap” och som är grunden för partiets politik.

”Kristdemokraterna vill verka för ett samhälle där varje person ges förutsättningar att forma sitt eget liv och förverkliga sin fulla potential” står det bland annat i inledningen.
Friheten står dock aldrig ensam. Vi är alla beroende av gemenskap och har ansvar för varandra. ”Vi vill bygga ett Sverige som håller samman” betonas.

– Det ger väljarna klara besked om vad en röst på Kristdemokraterna innbär och vilka frågor vi garanterat kommer att driva i kommuner, landsting och på nationell nivå, säger Göran Hägglund.

goranhagglund-04

KD framåt i Mönsterås

Namnlös

Efter att alla valdistrikt är räknade kan vi glädja oss åt en 1,23% ökning för Kristdemokraterna i Mönsterås Kommun enligt de siffror som presenterats idag på förmiddagen. Vi är det partiet bland Allianspartierna som ökar mest. Vi är tacksamma för förtroendet och lyckoönskar Lars Adaktusson i Europaparlamentet. Nu blickar vi framåt mot höstens val och en ny spännande valrörelse.

EU-valrörelsen i full gång

untitled

Måndag förmiddag och vi går in i sista veckan med EU-valrörelse och vi kristdemokrater vill se fd. journalisten Lars Adaktusson i Bryssel. Förra veckan gästade han Kalmar län och talade om att politik handlar om männsikosyn och vikten av att lyfta fram  frihet i kombination med medmänsklighet. EU ska ägna sig åt miljön, brottslighet  och annat som sker över våra gränser. Övriga beslut ska fattas i varje land som gurkans storlek, ostkakans vara eller inte vara samt om hur många vagar vi ska ha i Sverige.