• Fortsatt arbete för ett öppet och demokratiskt samhälle!

Att angripa poliser som i sin tjänst försvarar demokratiska rättigheter och skyddar Örebroare är en attack mot det demokratiska och öppna samhället.

Stilla veckan har varit orolig på många platser i Sverige, så även i Örebro. Rasmus Paludan har åkt från stad till stad för att bränna muslimers heliga skrift, Koranen. Utifrån rätten till yttrandefrihet har han fått tillstånd att göra detta, men hans aktion har mött på kraftigt motstånd.

Under Långfredagen angreps polisen som var satta att skydda demonstrationen. 200 våldsverkare gick till attack, kastade sten och brände bilar. Oavsett om de var kränkta över att koranen skändades eller om de bara tog tillfälle att attackera polisen så finns ingen som helst ursäkt för detta.

Det Paludan gör är respektlöst, men det är inte olagligt. Sverige har en långtgående yttrandefrihet och du har rätt att kränka och provocera troende. Koranen kan brännas på samma sätt som Bibeln eller Svea Rikes Lag, det kan göra människor ledsna, förtvivlade eller arga men, det är i sig inte olagligt. Däremot kan dansken och andra rasister ifrågasättas utifrån de lagar som reglerar hets mot folkgrupp.

Utifrån erfarenheterna i veckan ser vi att polisen måste ges förmågan och de resurser som krävs för att hantera upplopp likt dessa i framtiden. Om man låter detta passera utan konsekvenser, lär sig dessa personer att det är fritt fram även nästa gång.

Vi ska samtidigt inte glömma vikten av det förebyggande arbetet. Det finns människor i vårt samhälle som inte förstår de demokratiska principer Sverige vilar på, eller den grundlagsskydde yttrandefrihet som ges varje enskild individ. Det är ett utanförskap som skapar splittring. Vi måste arbeta långsiktigt och troget för bildning genom skolan, samhällskunskap för nyanlända och stöd till föräldrar i sitt föräldraskap. Det ska inte vara okänt vilka lagar som gäller i Sverige.

Vi Kristdemokrater vill inte  bidra till att förstärka ett ”vi mot dem” i samhället. Vi ser att representanter för muslimska grupper manat till lugn. De som tar initiativ till fredliga manifestationer och protester ska vi lyfta fram. Låt  oss gemensamt arbeta för ett samhälle präglat av samförstånd och respekt.