• Lunch till distansstuderande gymnasieelever efter påsk

Örebro kommun kommer att erbjuda sina gymnasieelever lunch även under tiden som undervisningen är förlagd på distans. Erbjudandet gäller även de elever som inte är folkbokförda i Örebro kommun men som studerar på någon av de gymnasieskolor där kommunen är huvudman.

– Mätta magar ger bättre förutsättningar att klara skolan. De allra flesta familjer har löst luncher på egen hand, men vi vet att det inte är en självklarhet att få lagad mat hemma för alla elever. Efter överväganden väljer vi nu att rikta det här erbjudandet brett, säger Marlene Jörhag (KD) ordförande i programnämnd Barn och utbildning.

– För många elever från socialt utsatta förhållanden kan skollunchen vara dagens viktigaste och ibland dagens enda lagade mål. Att nu alla får möjlighet till skollunch utan att vi behöver stigmatisera enskilda elever via särskilda insatser är glädjande och skapar likvärdiga förutsättningar för elever att klara sina studier, säger Jessica Ekerbring (S) vice ordförande programnämnd Barn och utbildning

Maten kommer att bestå av dagens rätt som är kyld i en matlåda och som kommer att kunna hämtas på ett urval av grundskolor runt om i kommunen under eftermiddagstid. Specialkost och vegetarisk kost kommer att finnas som valbara alternativ.

– Tack vare att upphämtningen sker på olika grundskolor i kommunen förbättras möjligheten för elever att kunna ta del av erbjudandet oavsett vart man bor. Det är positivt att vi nu hittat en lösning på denna fråga som vi vet har engagerat många, säger Elisabeth Malmqvist (C) presidieledamot programnämnd Barn och utbildning.

Gymnasieeleverna kommer själva att behöva göra en aktiv beställning och en lösning/beställningssystem i form av en e-tjänst håller på att tas fram för det. En enkät har skickats ut till alla elever på de kommunala gymnasieskolorna för att undersöka hur stort intresset är för det här. Enkäten stänger imorgon fredag 3 april.

Utifrån enkätunderlaget kommer organisationen riggas för att kunna börja leverera lunchlådor för upphämtning efter påsklovet.

Kontakt:

Marlene Jörhag (KD), ordförande för programnämnd Barn och utbildning,
    marlene.jorhag@orebro.se, 076-551 69 32

Jessica Ekerbring (S), vice ordförande för programnämnd Barn och utbildning, jessica.ekerbring@orebro.se, 070-347 38 33

Elisabeth Malmqvist (C), presidieledamot programnämnd Barn och utbildning,
    elisabeth.malmqvist@orebro.se, 072-534 01 55