• Örebro kommun fortsätter arbeta för att främja näringslivet

Örebro kommun fortsätter arbetet för att underlätta för det lokala näringslivet med anledning av Covid-19. Förra veckan togs beslut om att tidigarelägga möjligheten för restauranger att öppna sina uteserveringar och nu fattas också skarpa beslut för att ge anstånd kring kommunala taxor och avgifter.

– I denna utmanande situation behöver vi alla örebroare hjälpas åt att få ett varmare och livskraftigt samhälle. Vi behöver hjälpa äldre som är isolerade, handla hos restaurang- och caféägare och stödja föreningar extra som ser minskade intäkter från sponsorer, annonsörer och på grund av uppskjutna matcher, säger David Gelinder (KD) presidieledamot Programnämnd Samhällsbyggnad.

– Det är viktigt för oss alla att vi i Örebro har ett livskraftigt näringsliv även efter coronaviruset. Vi som kommun behöver, utifrån de frågor vi hanterar, göra det vi kan för att underlätta situationen. Hela kommunkoncernen arbetar löpande fram åtgärder och det som presenteras nu handlar framför allt om åtgärder inom bla myndighetsnämnderna. Åtgärder som det med snabb handläggningstid kan fattas beslut om av ansvariga nämndordföranden. Berörda förvaltningar fortsätter arbetet för att kunna ge mer konkret information om hur och var du kan höra av dig, säger Ullis Sandberg (S) kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

– Det finns ett brett engagemang i frågor för att underlätta för det lokala näringslivet och både företagarorganisationer och privatpersoner har hört av sig med förslag på åtgärder. Jag uppskattar särskilt det konstruktiva samtalsklimat som finns mellan majoritet och opposition och flera av förslagen som vi nu beslutar om är ett resultat av det, avslutar Ullis Sandberg.

Det fattas även beslut om att möjliggöra handel och servering på öppna ytor i lämplig omfattning. Ett annat beslut är att anstånd kan ges till näringslivet när det gäller hyror.

– Det är viktigt att Örebro kommun arbetar för att underlätta för restaurangägare, byggaktörer och andra parter i näringslivet som på ett eller annat sätt är påverkade av Coronavirusets effekter, säger Linda Larsson (C) vice ordförande Programnämnd Samhällsbyggnad

De politiska beslut som kommuniceras idag för att underlätta för näringslivet i samband med Covid-19:

• Tidigarelägga möjligheten till att öppna uteserveringar
    • Anstånd i betalning för taxor och avgifter
    • Förlänger tidsfrister i tillstånds- och tillsynsärenden där så är möjligt.
    • Prioriterar verksamhetskritiska tillstånds- och tillsynsärenden.
    • Anstånd kan ges till näringslivet gällande hyror.
    • Möjliggör handel och servering på öppna ytor i lämplig omfattning.
    • Markreservationsavtal kan efter prövning förlängas kostnadsfritt om det finns tydliga samband till påverkan av coronaviruset.
    • Möjligheten att prioritera bygglovsprövningar som är direktkopplande och som kan underlätta för det lokala näringslivet ses över.

De beslut som fattas just nu är sådant som nämnderna under samhällsbyggnadsområdet med kort varsel kan hantera och som kan ge lättnader i akuta skeden. Men hela kommunkoncernen jobbar samlat för att skapa så bra förutsättningar som möjligt. Dessa förslag kan därmed komma att kompletteras.

Vi kommer nu löpande att kommunicera vad de politiska besluten innebär samlade på ett tydligt sätt via Örebro kommuns sedvanliga kommunikationskana