• Örebroare över 70 år får hjälp med handling

Programnämnd social välfärd har beslutat att alla personer över 70 år som önskar det ska få hjälp med inköp av mat och andra viktiga varor. Ingen ska behöva ansöka om att få hjälp, utan det räcker med att vända sig till Servicecenter. Beslutet gäller från 23 mars fram till 1 juni, men kan komma att förlängas vid behov.

Politikerna i Programnämnd social välfärd är alla överens om att alla initiativ som just nu tas i privata grupper och av olika organisationer och företag för att hjälpa och stötta äldre människor är fantastiska, men vill säkra upp så att ingen riskerar att hamna mellan stolarna.

Programnämnd social välfärd i Örebro kommun har genom ett ordförandebeslut beslutat att örebroare över 70 år ska få hjälp med matinköp och inköp av andra varor. Orsaken är Folkhälsomyndighetens rekommendationer med anledning av coronaviruset att äldre ska undvika sociala kontakter för att undvika smitta. Beslutet är taget efter samråd med företrädare från majoritet och opposition och det råder bred enighet.

Ordförande John Johansson (S) fattade beslutet på grund av beslutets brådskande karaktär och det bekräftades av kommunfullmäktiges beslut i veckan. Kommunfullmäktige har tidigare beslutat att all icke-biståndsbedömd service, utom fixartjänster, ska upphöra den 31 mars. Insatsen matinköp och inköp blir nu kvar till 1 juni och åldersgränsen sänks från 75 år till 70 år.

Avgiften blir den som gäller för serviceinsatser utan biståndsbeslut.

För mer information:

John Johansson (S), ordförande