• Satsning på digitala verktyg i förskolan!

Under förskolenämndens sammanträde den 26 april beslutade en enig nämnd att avsätta 1 miljon kronor från planeringsreserven till digitala verktyg i förskolan. Förskolenämnden vill öka likvärdigheten kring förskolornas tillgång till digitala verktyg och har därför avsatt hela planeringsreserven till detta.

– Att avsätta 1 miljon kronor till digitala verktyg är en bra satsning på våra förskolor. Det innebär att de inte behöver ta ut egen tilldelad budget för att göra inköp av det de anser att de behöver i sin undervisning, sitt lärandeuppdrag eller i andra delar där verksamheten behöver tillgång till detta, säger Marie Magnusson (KD), ordförande i Förskolenämnden.

– Det känns väldigt bra att kunna bidra till att öka likvärdigheten för tillgång till digitala verktyg, som vi vet annars kan vara en prioriteringsfråga för verksamheterna. Nu får de förskolor, som behöver det, extra resurser för att kunna köpa in det som de själva anser är mest behövligt, säger Viktor Tullgren (S), ledamot i Förskolenämnden.

– Jag tycker det är ett bra beslut eftersom våra yngsta medborgare behöver rustas för en framtid där digitalisering inte bara är ett framtidsord, utan snarare en verklighet. Att ge verksamheterna stöd i att kunna köpa de digitala verktyg som de anser behövs för att rusta såväl barnen i deras utveckling, som personalen i deras vardag är en bra prioritering av nämnden, säger Anna Ekström (C), ledamot i Förskolenämnden.

– Att det var en enig nämnd, där samtliga partier i Förskolenämnden stod bakom beslutet är tacksamt. Satsningen är helt igenom utifrån ett likvärdighetsperspektiv där denna 1 miljon kronor skall fördelas efter ett likvärdighetsperspektiv där de förskolor som har lägst innehav skall tilldelas mest. Den huvudtanken är viktig för nämnden och kommer förhoppningsvis att utjämna skillnader mellan olika förskolor i kommunen, avslutar Marie Magnusson.