• Alliansen motionerar: Inför fritt val av hjälpmedel

img-4363– Inför fritt val av hjälpmedel i Region Örebro län, det säger Ola Karlsson, moderat oppositionsråd i Region Örebro län. Med rätt hjälpmedel ökar både livskvaliteten och självständigheten.

– Vi vill att valfriheten kring hjälpmedel ska öka, säger Elin Enes, Kristdemokraterna. Behov och förutsättningar varierar mellan olika personer. En eller ett par lösningar kan inte passa alla.

– Det handlar om att själv kunna påverka sin vardag, säger Torbjörn Ahlin, oppositionsråd för Centerpartiet. Funktionsnedsatta ska så långt det är möjligt kunna leva som andra.

– Det handlar om att personer med funktionsnedsättning ska kunna ta del av ett större utbud av hjälpmedel än det som Regionen kan erbjuda, säger Anna Ågerfalk, oppositionsråd för Liberalerna. Forskning, innovationer och utveckling gör att nya och mer avancerade hjälpmedel hela tiden blir tillgängliga.

Regionen erbjuder idag via Centrum för hjälpmedel ett genomtänkt basutbud av hjälpmedel. Det är en viktig funktion men det finns ingen anledning till att Regionens invånare inte ska kunna ta del av ett bredare utbud. Vårt förslag innebär att om en brukare vill ha ett hjälpmedel utanför basutbudet får brukaren en rekvisition och kan köpa det hjälpmedel som passar från den öppna marknaden genom att själv betala eventuell mellanskillnad. Då brukaren äger hjälpmedlet ansvarar brukaren för dess hantering och skötsel.

Fritt val av hjälpmedel har redan införts i flera landsting runt om i landet, och har har fallit ut väl. Det har till exempel införts i Stockholms läns landsting, där brukare och förskrivare går igenom behovet av hjälpmedel. Därefter bedömer förskrivaren om fritt val är lämpligt i det enskilda fallet.