• Den viktigaste personen i kollektivtrafiken är du som resenär

Debattartikel i Nerikes Allehanda 30 januari 2017

Vad är det viktigaste när du kliver på bussen? Vi kristdemokrater tror att det är att bussresan är trygg, att du kommer fram i tid och att du blir trevligt bemött. Tyvärr har det varit brister på alla tre områdena när det gäller Länstrafikens bussar.

Nu är det dags att fundera över framtiden. Region Örebro län står inför ett nytt beslut avseende busstrafiken. Detta berör både stadstrafiken i Örebro och Karlskoga och länstrafiken i vår region som helhet.

Revisionsföretaget PwC (PricewaterhouseCoopers)har på uppdrag av Nämnden för Samhällsbyggnad Region Örebro län gjort en utredning i syfte att analysera alternativa driftsformer för länets busstrafik.

I utredningen anges tre alternativ:

1. Göra en ny upphandling på samma sätt som tidigare – ingen egen regi
    2. Driva verksamheten i egen regi i samverkan med Västerås Lokaltrafik AB (VL) och Landstinget i Västmanland
    3. Driva hela verksamheten dvs trafik och /eller fordon i Örebro i eget bolag.

I samma utredning definieras några mycket viktiga problemområden. Det är bland annat missnöje med kundnöjdheten och att regionen låser upp sig i långa avtal på åtta till tio år vid upphandling.

När det gäller kundnöjdhet ligger Örebro, enligt en undersökning från Svensk Kollektivtrafik, på plats 13 och Västmanland på delad andra plats i landet. Avseende personalens bemötande ligger Västmanland i topp och Örebro trea från slutet.

Kristdemokraterna vill att kollektivfiken i regionen får bättre tillgänglighet och större kundnöjdhet. Detta är viktigare än driftsformen. Kristdemokraterna värnar om vår miljö, det privata småföretagandet och den enskildes rätt till en bra samhällsservice. Ett viktigt redskap i detta är just kollektivtrafiken.

De bolag som har störst möjlighet att vinna en upphandling är stora bolag, i flera fall med statliga bolag i andra länder som ägare. Kristdemokraterna vill nu ge Örebroregionen en reell chans att få en kollektivtrafik som genom ramavtal med mindre regionala bolag stimulerar småföretagsamheten. Utöver detta även ge utrymme för flexibilitet avseende teknikutveckling och lyhördhet för den resandes rätt till en god service.

VL/Västerås Lokaltrafik och Landstinget i Västmanland har visat sig vara ett stabilt och välskött företag med topplaceringar både när det gäller kundnöjdhet och personalens bemötande.

De äger hela processen – rekrytering och kompetensutveckling av personal, drift och underhåll av fordon, teknikanpassning mm. Deras erfarenhet och upparbetade rutiner anser vi skulle vara till stor nytta för utvecklingen av bättre kollektivtrafik i vår region.

Givetvis förestår viktiga och avgörande förhandlingar och villkor, förutsättningar och ekonomi. När det gäller ekonomin så pekar Konkurrensverket i en rapport av docenten Staffan Hulten vid Handelshögskolan i Stockholm på att de offentligt ägda bussföretagen som får sig tilldelad busstrafik inte har högre kostnader än de bussföretag som vinner trafiken i upphandlingar.

Genom att driva verksamheten i samverkande egen regi har vi möjligheten och ansvaret för att utveckla en flexibel, kundorienterad, entreprenörsorienterad och miljövänlig kollektivtrafik. Därför förordar Kristdemokraterna i Örebro län att diskussioner inleds med VL för att hitta en god lösning för kollektivtrafiken.

För Kristdemokraterna

Bo Rudolfsson, distriktsordförande Örebro län