• Ett samhälle måste bygga på gemensamma värderingar

ewa värderingar
    Nerikes Allehandas ledare lördagen den 9 juli skriver om att ”svenska värderingar” dyker upp som politiskt modeord och skriver att det egentligen inte säger något konkret vad politikerna menar.

Kristdemokraterna är det parti som under hela sin historia har talat om värdet av värderingar och behovet av en gemensam etik. När Alf Svensson under sin första period i riksdagen började tala om etik, avbröt talmannen honom med tillrättavisande t att etik och politik inte hörde ihop. Jag är tacksam till Alf Svensson att han inte gav upp utan ständigt förde upp behovet av etik, i alla sammanhang. Nu börjar även andra vakna. Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch-Thor har länge talat om en värderingskris och så vitt jag vet inte talat om specifika svenska värderingar utan värderingar utifrån kristdemokratisk synpunkt. Kristdemokratin är värdeorienterat. Det betyder att det är en politik som drivs med människovärdet och de etiska grundvärdena i centrum.

Människan är ett mål i sig. Ingen annan människa får äga henne eller på ett kränkande sätt använda henne som medel. Varje människa är unik och oersättlig individ och har samma absoluta och okränkbara värde oavsett kön, ålder, social position, etnisk och religiös tillhörighet eller sexuell identitet.

Det måste naturligtvis få politiska och praktiska konsekvenser hur vi vill att samhället ska formas på en mängd områden. Det ställer krav på den enskilda människan att ta ansvar för sig själv men också för andra. Det betyder att vi tillsammans arbetar för att skapa ett samhälle för det gemensammas bästa. Men ingen kan skapa det samhället själv utan vi behöver gemenskaper av stora och små mått.

Därför anser Kristdemokraterna att familjen är viktig. Där formas människan som senare ska vara med och bygga samhället. Därför är det viktigt att föräldrar får stöd att vara föräldrar, att barnen ser sina föräldrar gå till arbete, att de ser föräldrarnas stolthet när de bidrar till att bygga ett bättre samhälle. Det betyder att vi inte kan splittra familjer därför att det skakar i människans grundvalar. Det betyder att vi inte kan lämna något åt sitt öde. Det betyder vidare att det ska råda jämställdhet mellan män och kvinnor, ingen får diskrimineras för sin tro eller för sin hudfärg eller etniska ursprung. Detta är ytterst allvarligt, börjar vi rucka på detta svajar hela samhällsbygget.

Det är viktigt att ett samhälle bygger på en gemensam värdegrund. Svensk lag är i många stycken byggd på urgamla kristna värderingar och etik. Etik förutsätter ömsesidighet. Om var och en själv ska bestämma vad som är rätt och fel blir inget rätt eller fel och risk för anarki. Då finns det ingen gemensam måttstock att förhålla sig till, därför måste ett samhälle bygga på gemensamma värderingar.

När Kristdemokraterna talar om värderingskris så är det just dessa värderingar som håller på att gå förlorade. Det betyder att fusk, diskriminering, övergrepp, hat, sexuella trakasserier med mera, skapar ett sluttande plan för människovärdet.

Ewa Sundkvist

Oppositionsråd (KD)