• Hemestra i Bergslagen i sommar!

Nu är vi inne i semesterperioden och många ser fram emot en skön ledighet. Ofta förknippas semester med resor, men i dessa tider kan det vara värt att påminna om att semestern lika gärna kan handla om att göra något annorlunda på hemmaplan. Gör någonting du inte brukar! Vi kristdemokrater i norra länsdelen vill därför passa på att påminna om allt som finns att upptäcka i vår del av Örebro län.

Det skriver Markus Lundin, Urban Eriksson och Gelitte Rugero, kristdemokrater i norra länsdelen i Lindenytt. Läs hela artikeln i länken samt nedan.

På en bänk längs den centrala Lindesjön kan du på ett enkelt sätt njuta av naturkänsla mitt i staden och på utegymmet vid arenan kan du träna upp såväl styrka som kondition. Kanske vill du hellre gå på en konstrunda och upptäcka väggmålningarna vid Lindesbergs järnvägsstation eller ta en fika på ett av caféerna. ”Varför inte gå på en av de utställningar, vernissager m.m. som sker runt om i kommunen.”

Promenera i trästaden Nora, på gatorna i Maria Langs Skoga eller köpa en extra stor glass och ta ett dopp i centrala Norasjön, ta Plaskus ut till Alntorps Ö och besöka genbanken av fruktträd är andra exempel på aktiviteter. På turistbyråns hemsida finns också en inspelad guidning som man kan lyssna på egen hand när du flanerar i staden. Ett stenkast därifrån finns Pershyttans kulturreservat och naturreservatet Skärmabodabergen med sina grottor, bergsbranter och uråldriga tallar väl värt ett besök.

”I Hällefors finns flera mountainbikeleder” som utgår från Hjulsjö, vackra naturreservat och skulpturparken Mästarnas Park med verk från 1700 till 1950-talet. Passa också på att ta del av Grythyttans måltidskultur på någon av restaurangerna eller ställ din husvagn på någon av ställplatserna innan du tar en kanotfärd i Svartälven.

I Kopparberg finns något så unikt som en Opera i en lada och även när det inte spelas föreställningar så är miljön väl värt ett besök. Den spånklädda, faluröda timmerkyrkan i Kopparberg från 1600-talet anses vara en av Sveriges största och vackraste träkyrkor. Men har du egentligen sett den annat än på bild?

Du kan också titta om det finns någon loppmarknad att besöka med familjen, gynna de lokala handlarna och koppla av i en park med en god bok. Det finns även mycket mer att besöka och upptäcka i Bergslagen. Detta är bara ett axplock.
    Bergslagen har mycket att erbjuda, ta vara på detta!

För kristdemokraterna i norra länsdelen
    Markus Lundin, Ordförande (KD) Lindesberg
    Gelitte Rugero, Ersättare (KD), fullmäktige Nora