• KDU: Viktigt med de små gemenskaperna

johan-naNA:s ledare den 3 november menar att individen ska sättas framför familjen och att politiken alltid först ska se till individen, men vi unga kristdemokrater menar att de små gemenskaperna och främst familjen är minst lika viktiga som den enskilda människan. Genom att endast hänvisa människan som individ missar vi själva idén med att vara människa. En människa är ingen enskild enhet utan ständigt kopplad till olika sammanhang och nätverk.

Emellertid förekommer det, som skribenten Ströman skriver, fall där barn skulle må bättre av att skiljas från den ena eller båda föräldrarna eftersom inte klarar att se till sitt barns rättigheter och då inte lever upp till sina skyldigheter. Politiken bör då se till att ansvariga myndigheter kan genomföra barnens skilsmässoprocess från föräldrarna smidigt, men politiken bör också aktivt arbeta för säkerställandet av trygga och välmående familjer. Även om det förekommer fall där föräldrarna inte lyckas uppfylla sina skyldigheter betyder det inte att vi ska bortse från familjen som den främsta gemenskapen för barnuppfostran. En familjs misslyckande betyder inte alla familjers misslyckande. Familjen är inte perfekt, men det är inte heller människan och därför behöver de ibland det offentligas stöd. FN:s Barnkonvention artikel 18 betonar att ”barnets föräldrar har gemensamt ansvar för barnets uppfostran och utveckling. Staten ska hjälpa föräldrarna”. Statens roll skall vara att stötta familjen och hjälpa till att förebygga situationer där barnets fri-och rättigheter blir kränkta och barnets trygghet och välmående inte tillgodoses. Vi unga kristdemokrater vill sträva efter ett samhälle med goda gemenskaper för barnen att växa upp i och utvecklas som människor. Det är med trygga familjer som vi bygger ett tryggare Sverige.

Varje människa föds in i och fostras av ett sammanhang med nära relationer, och det viktigaste sammanhang som vi kommer i kontakt med är just familjen. Familjen är en gemenskap vars särskilda ändamål är omsorg om barn och den ger barnen de verktyg som de behöver för att växa upp till ansvarstagande vuxna och goda samhällsmedborgare. Familjen inger en trygghet för barnen, och den binds samman av rättigheter och skyldigheter. Initiativtagarna till tankesmedjan Familjen Först framhåller FN:s internationella konvention om medborgerliga och politiska rättigheter som betonar vikten av familjen som samhällets naturliga och grundläggande enhet. Varje barn har rätt till den mest grundläggande gemenskapen och det är något som vi unga kristdemokrater vill värna om. Att sätta familjen först innebär att sätta det som är bäst för barnen först och i de flesta fallen är familjen den gemenskap som barn känner sig tryggast i. För människan är det naturligt att bilda familj och därför bör vårt och politikens mål vara att förebygga situationer som leder till att familjer splittras inte uppstår.

Johan Svanberg

Distriktsordförande för KDU Örebro Län