• Kristdemokraterna vill skydda Vättern

Skydda dricksvattnet

Kristdemokraterna har genom åren arbetat hårt för att skydda vårt dricksvatten från Vättern i olika kommuner runt sjön. Försvaret planerar att öka antalet skjutningar över området till 69 000 skott per år.
    – Det är under all kritik att skjuta missiler i vårt dricksvatten. Vi är många, i flera kommuner runt Vättern, som får dricksvatten från denna fina sjö. Vi har, tillsammans med övriga partier i Askersunds kommun, beslutat att överklaga beslutet. Flera kommuner runt Vättern har också överklagat beslutet, bl. a. Motala, säger Erling Johansson, Kristdemokratisk gruppledare i Askersund.

Ytterligare ett hot är, att bolaget Tasman AB vill få koncession, att öppna en gruva för giftiga jordartsmetaller i Norra Kärr i Ödeshögs kommun, med oöverstigliga följder för dricksvattnet, om procesvatten från brytningen skulle rinna ut i Vättern. Detta beslut har Ödeshögs kommun, med sitt Kristdemokratiska kommunalråd, motsatt sig å det bestämdaste.
    – Vättern är dricksvattentäkt för över en kvarts miljon personer. Dessutom vill de flesta av Örebro läns kommuner, så småningom ta sitt dricksvatten från Vättern, fortsätter Erling Johansson.
    Välkommen att engagera Dig i frågan tillsammans med oss. Gå gärna med i partiet för att påverka politiken i och omkring Askersund.
    Vill Du veta mer om Kristdemokraterna eller om kampanjen? Gå gärna in på vår Facebooksida och på aktionssidan Rädda Vättern och sprid kampanjen.

Här kan du ladda ner kampanjbilden och dela i sociala medier.