• Minska kötiderna genom ökad primärvård

När man blir sjuk eller skadar sig måste det gå att få vård tillräckligt snabbt. Många gånger skulle det gå att få rätt hjälp i primärvården men det förutsätter att den är öppen och har tid. Om primärvården inte kan möta behoven är det naturligt att fler söker sig till akuten på sjukhuset. Det skapar långa väntetider och de som får vänta längst är personer över 80 år. Även om väntan i sig är plågsam är väntetiden i första hand en fråga om patientsäkerhet. Långa väntetider ökar risken för att en patient med ett allvarligt hälsotillstånd inte upptäcks i tid.

Kötiden på akuten är framförallt en effekt av att vi inte satsat tillräckligt på primärvården. Patienter uppfattar att vården är otillgänglig och vänder sig till akutmottagningen mer än vad som egentligen är nödvändigt eftersom det upplevs som den enda möjligheten att få rätt vård inom rimlig tid.

Vi föreslår därför att vårdgarantin skärps. Istället för att du som idag ska få träffa en läkare inom en vecka vill vi att du senast nästföljande dag ska få en besökstid hos rätt vårdprofession. För att klara det vill vi från staten tillföra 3 miljarder för att stimulera till en prioritering ute i landsting och regioner. Vårdcentraler, läkarmottagningar och närakuter behöver utöka öppettiderna till att omfatta kvällar och helger för att möta dagens och framtidens vårdbehov. Genom en ökad satsning på primärvården minskas trycket på sjukhusets akutmottagningar så att de kan ta hand om de som verkligen behöver vara där.

Emma Henriksson (KD)
    Riksdagsledamot och Socialutskottets ordförande

Ewa Sundkvist (KD)
    Oppositionsråd Region Örebro län

Emma Henriksson och Ewa Sundkvist i Nerikes Allehanda (4 maj 2017).