• Bygga och bo

Möjligheter till bra boende ska utvecklas – med bra trafiklösningar, miljövänliga och serviceanpassade kommunikationer

Örnsköldsvik är en kommun där det finns goda möjligheter att erbjuda valfrihet till olika boenden. Vi har stora landsbygdsområden, vi har flera centrumområden, vi har en fin stadskärna och en fantastisk natur. Denna mångfald ska utnyttjas och den service kommunen erbjuder ska vara inriktad på att tillvarata folks önskemål att bygga och bo där man vill.

Kristdemokraterna i Örnsköldsvik arbetar för att:

• Gång- och cykelvägar byggs ut.
    • Intensifiera arbetet med våra dåliga vägar, särskilt på landsbygden.
    • Vid sökande av bygglov för exempelvis uteserveringar ska man kunna få tillstånd för fler år i stöten så at man är trygg i investeringen av det tillfälliga bygget.
    • Möjligheter skall ges att bo både strandnära och i lantliga miljöer.
    • Vid all bostadsplanering skall utgångspunkten vara kretsloppsanpassning. Trä som byggnadsmaterial ska vara det primära oavsett byggnadens höjd.
    • Det ska vara lätt att få bygglov i Örnsköldsvik inom de regler som finns för byggande. Hög servicenivå inkl. korta handläggningstider ska erbjudas alla som vill bygga i kommunen.
    • E4 ska ges en ny dragning genom Åsberget.
    • Få igång byabusar på orter inom kommunen där det idag inte finns fungerande kollektivtrafik.