• Kultur & fritid

Ett Örnsköldsvik där alla sinnen ska få komma till uttryck

Kultur och fritidsaktiviteter är en viktig del för att trivas med livet. Kultur- och fritidsengagemang utvecklar demokratin och stärker samhällsgemenskapen. Den kristdemokratiska kulturpolitiken vill värna om vårt kulturarv och förmedla kunskap till kommande generationer för att i det mångkulturella samhället utveckla förståelse, tolerans, gemenskap och glädje.

Kristdemokraterna i Örnsköldsvik arbetar för att:

• Inför en fritidsbank så att barn och unga ska ha möjlighet att utöva idrott och kultur oberoende av deras socioekonomiska bakgrund. Kommunen bör även uppmuntra låga avgifter i föreningslivet. FRITIDSBANKEN FINNS NU TACK VARE KDs FÖRSLAG GENOM HANNA SYDHAGE: https://www.fritidsbanken.se/fritidsbank/ornskoldsvik/
    • Biblioteksfilialer ska finnas runt om i kommunen, dessa kan drivas av kommunen eller av annan huvudman.
    • En satsning på bredd i föreningslivet där olika föreningar och idrotter får möjlighet att ta del av de offentliga medlen.
    • En fördelning av föreningsbidragen sker så att barn och ungdomar prioriteras samt föreningar som har nolltolerans av alkoholförtäring i sin verksamhet och avstår från all alkoholförsäljning.
    • Utveckla skyttisområdet så att vi får ett samlat område för många olika aktiviteter, både för fritidsmotionärer och elitidrottare.