FPs nya skolrapport: Smått och gott men utan djupare analys

Idag presenterade Folkpartiet sitt nya program för skolan. Rapporten går under namnet ”Sikta mot stjärnorna”. Det är glädjande att skolpolitiken återigen bereds utrymme i media. Det är dock förvånande att de förslag som lyfts fram presenteras som nyheter. Nedan följer några korta kommentarer till rapporten.

Hela rapporten hittar du här. Annika Eklund, riksdagsledamot KD kommenterar bland andra förslaget här.

Nedan punktas Folkpartiets gamla ståndpunkter som presenteras som nya:

• För det första går det att konstatera att Folkpartiet varit för att betyg ska sättas tidigare än årskurs 6 i många år. Att de vill sätta betyg från åk 4 lyfts fram som deras huvudnyhet. Reella sakargumenten för att sätta betyg i åk 4 har ännu ej presenterats.
  • Folkpartiet önskar också se ett återförstatligande av skolan. Vilket varit känt länge.
  • Folkpartiet trycker återigen på behovet av mer katederundervisning. Lärarens roll som undervisande och kunskapsförmedlande är viktig men exakt hur det ska gå till pedagogisk sett anser vi inte är statens uppgift.

Några förslag som KD tycker är särskilt bra:

• FP ger också uttryck för att den administrativa bördan för lärare måste minska. Denna viljeriktning, om än utan konkreta förslag, är något som vi välkomnar.
  • Det går också att konstatera att FP i den här rapporten trycker på frågor som skolans sociala ansvar, bättre undervisning för elever med utländsk bakgrund. Dessutom framhåller de återigen att trots olika ägare av skolan så ska samma krav gälla. Detta är alla förslag och ståndpunkter som KD varit pådrivande för att säkra.
  • FP lyfter också fram behovet av stärkt studie- och yrkesvägledningen. En fråga som KD lyft fram och anser vara mycket viktig.

Frågor som KD har att avhandla inom ramen för vårt skolarbete är bland annat frågan om hur en skola ska kunna lägga upp utbildningen tidsmässigt för att ändå säkra att alla elever lär sig det som finns i skolplanen. Ska man kunna korta grundskoletiden? Ha tre terminer på ett år?

• FP har tidigare tryckt på möjligheten att korta gymnasietiden. I den här rapporten väljer de att vinkla det mer som att de vill se en ”flexiblare skolgång”.
  •  En annan ”flexibilitetsfråga” som lyfts är frågan om timplanen. Här är dock FPs förslag att den ska stadieindelas.

Två spännande förslag som tåls att fundera på är:

• ”Kommunen ska vara skyldig att göra en studieplan för barn som är placerade i ungdomshem eller hem för vård eller boende. Syftet ska vara att säkra skolgången för dessa barn och unga.”
  • För barn som har svårigheter ska skolan kunna be att förälder ska vara i skolan som stöd.” Detta förslag är intressant då Folkpartiet äntligen lägger ett konkret förslag som lyfter fram familjens ansvar för barnen i skolan – ett perspektiv som vi har som utgångspunkt.

En annan fråga som vi diskuterat i KDs skolgrupp handlar om vilken forskning vi bedriver på den svenska skolan och vilken betydelse det har för skolans utveckling.

• Socialdemokraternas stora nyhet när de släppte sitt studentpaket var att de vill satsa på ett skolforskningsinstitut som sammanställer skolforskning. FP lägger till meningen att ett sådant institut ska sammanställa forskning för praktisk nytta i klassrummet. Gott så.

Till sist:

FPs vilja att detaljstyra vad som sker i klassrummet t ex i form av timupplägg och understrykandet av katederundervisning fortsätter att vara stark. Det finns flera lovvärda förslag om än få nya. FP har bidragit till att räta upp den svenska skolan från en kurs som var på väg att helt beröva framtida generationer på relevant kompetens. Det ska de kredit för. Det står dock klart att den svenska skolpolitiken behöver en djupare problemanalys och en tydligare vision ur vilken konkreta förslag ska ta sin utgångspunkt. Det är det som KD ämnar bidra till med vår kommande rapport.