Skolgruppen på plats då Vellinge utsågs till ”Bästa skolkommun”

Idag presenterade Lärarförbundet sin ranking ”Bästa skolkommun 2012” som är en genomgång av hur skolan fungerar i Sveriges kommuner sett utifrån 14 olika faktorer. Undertecknad var på plats vid prisutdelningen i Konserthuset i Stockholm och fick se Vellinge kommun ta emot förstapriset.

På andra plats återfanns Hammarö kommun (som ju har kristdemokraten Charlie Weimers som ett av kommunalråden) och på tredje plats kvalificerade sig Emmaboda. Pris delades också ut till den kommun som klättrat flest placeringar jämfört med förra årets lista. Denna plats togs hem av Herrljunga. Grattis till er alla! Hela listan finns här.

Eventet inleddes annars med ett skolpolitiskt seminarium med läraryrket som tema. I seminariet deltog utbildningsutskottets ordförande Tomas Tobé (M), Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén, läraren Janna Scheéle och Ante Runnquist som är forsknings- och utvecklingschef på Vittra.

Under seminariet betonades inte minst behovet av större lönespridning inom lärarkåren samt av mer aktivt pedagogiskt ledarskap. Detta är självklart sådant som vi tar med oss till diskussionerna inom Kristdemokraternas skolgrupp!

Aron Modig