Moderaternas skolrapport: samma medicin men i högre dos!

Förslag på hur vi ska vända trenden med de sjunkande skolresultaten duggar tätt dessa dagar. Det är bra att många sätter fokus på en så viktig fråga som skolan men att tro att vi dagligen från politiskt håll kan spotta ur oss nya förslag som skall implementeras i en redan reformtrött skola är inte lösningen. Vi måste nu ge skolan lite arbetsro och samtidigt utvärdera de reformer som just sett dagens ljus såsom betyg i åk 6. Vi kristdemokrater är inte emot betyg i tidigare åldrar men varför spä på med samma medicin men i högre dos innan vi vet hur utfallet blir av betyg i åk 6.
Det är glädjande att moderaterna stödjer Kristdemokarternas förslag om utökad lärarledd undervisningstid. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5399261 I en jämförelse med andra OECD-länder står det klart att våra svenska elever har klart färre undervisningstimmar. Detta tillsammans med att vi tenderar att lägga fler och fler uppgifter på skolan och lärarna gör att våra elever inte har samma förutsättningar att nå goda resultat.
Moderaternas skolrapport har ett klart arbetsmarknadsperspektiv. Skolan och utbildning skall enligt dem styras mot arbetsmarknadens behov. Naturligtvis skall utbildning styras mot arbetsmarknadens krav men skolan skall också upplevas meningsfull i sig – man skall bilda för livet – inte bara för arbetslivet. Skolan har förrutom kunskapsuppdraget också ett bildningsuppdrag. Diskussionen om våra barn får inte bara handla om ekonomi och att de skall komma att bli närande i framtiden. Skolan har en större uppgift än så!