Kristdemokraterna tar friskolornas framtid på allvar

Dagens Industri, Expressen m.fl. har de senaste dagarna försökt sätta bilden att friskolorna splittrar Alliansen. Det stämmer inte. Så sent som i juni månad kom sex av riksdagens åtta partier överens om friskolornas framtid. Vi är överens om att friskoleetableringar skall föregås av ett samråd med den aktuella kommunen men att detta inte innebär ett kommunalt veto. Vi är överens om att skicka frågan om långsiktigt ägande till en speciell utredning om ägande av verksamhet inom värfärdssektorn. Vi är också överens om att inte införa något vinstförbud. Efter överenskommelsen har vi nåtts av effekterna av den omfattande konkursen av JB-skolorna. Åter igen höjs röster om att införa tidsgränser för ägande och att införa förbud mot riskkapital på skolområdet. Vi kristdemokrater är öppna för att diskutera regleringar som hindrar den utveckling vi sett de senaste dagarna med konkurser som följd. Men vi är också mycket försiktiga med att sätta ribban så högt att det blir omöjligt för de mindre aktörerna att starta skolor. Föräldrakoperativ, arbetslag, ideella organisationer m.fl. är ägare vi verkligen värnar om. Att införa krav på tidsgränser och stora startkapital skulle kunna hindra de aktörer som visar på värdefull entrepenörskap och mångfald. Stora hinder för dessa ägare skulle i sin tur hota den valfrihet vi numera tar för given.
Nej det finns ingen spricka i Alliansen, det pågår som vanligt förhandlingar för att komma åt avarterna på skolmarknaden samtidigt som vi värnar valfrihet, mångfald och företagande.