Alarmerande om rektorernas arbetssituation

Idag presenterades en rapport från Lärarförbundet som visar att rektorer och förskolechefer lider av stress och hög arbetsbelastning. Sju av tio rektorer uppger att de arbetar mer än 45 timmar i veckan och 55 procent funderar på att lämna yrket. Två av tre skolledare har fått mindre tid för det pedagogiska uppdraget.
Det är allvarliga siffror. Ett gott ledarskap är en central framgångsfaktor för en skola. Därför vill vi kristdemokrater öka möjligheterna för rektor att delegera HR-uppgifter, juridik och administration på fler funktioner i skolan, därmed kan rektors pedagogiska huvudansvar understrykas. Lärare ska få vara lärare och rektorer få tid till det pedagogiska ledarskapet. Rapporten visar att rektorer inte upplever att situationen är hållbar. Genom att delegera arbetsuppgifter kan tid frigöras till att vara pedagogisk ledare.
Våra förslag om ledning och styrning med fokus på det pedagogiska ledarskapet finns i skolrapporten: