• Gymnasielärare David Winerdal nummer ett på valsedeln för Kommunfullmäktige

”Det finns politikområden där det är bra att så långt som möjligt arbeta i armkrok med övriga partier. Utbildningsfrågor är ett sånt” säger David Winerdal, KD:s toppkandidat inför valet till kommunfullmäktige.

Han kämpar för studiero i skolan, och vill nu sätta strålkastaren på unga som mår dåligt. David Winerdal är förstanamn på KD:s valsedel till kommunfullmäktige.

Tvåbarnspappan och Viksbergsbon David Winerdal var Kristdemokraternas lokala valgeneral 2014, och tog 2015 över rollen som halvtidsarvoderad gruppledare när företrädaren Veronica Westergård flyttade från Södertälje. Inför årets val är Winerdal nummer ett på valsedeln.

– Det känns väldigt spännande och inspirerande, säger David Winerdal, som är utbildad lärare och jobbat som politisk sakkunnig i utbildningsfrågor för KD i riksdagen.

Nummer två och tre på valsedeln är Robert Halef och Monir Isak som idag representerar KD i Södertälje kommunfullmäktige tillsammans med David Winerdal. På fjärde plats finns den första kvinnan, nykomlingen Sofie Brånedal.

– Det är alltid att föredra att vara varannan man och varannan kvinna men det här var förslaget som antogs av årsmötet, så frågor om könsfördelningen får jag hänvisa till vår nomineringskommitté, säger Winerdal.

Vad är du stolt över att ha åstadkommit den här mandatperioden?

– Jag har uppdraget som andre vice ordförande i utbildningsnämnden, och i skolan har vi sett till att vända en negativ trend. Vi har fokuserat på ordning och reda och studiero, och tagit ett helhetsgrepp på den frågan från både nämnd och kontor. Det är en arbetsmiljöfråga som är oerhört viktig för personal i skolan, men framförallt för de elever som behöver skolan allra mest.

Vilken fråga kommer du lyfta i valrörelsen?

– Jag kommer lyfta ohälsa bland barn och unga, både fysisk och psykisk. Det behövs mer resurser till den typen av vård och omsorg, säger Winerdal, och fortsätter:

– Vi har aldrig haft det så bra som vi har det nu, men barn och unga mår sämre och sämre. Att satsa tid och energi på att förändra det kommer vara helt avgörande för vårt land.

I en intervju med LT 2015 sa du: ”Ärligt talat var det ganska länge sedan jag var aktiv i kyrkan. Det ska bli bättring på den fronten.” Hur har det gått?

– Det är lite som på nyår när man säger att man ska träna mer. Jag har dessvärre inte lyckats infria det, säger David Winerdal och skrattar.

Bild: Mattias Holgersson

Artikel publicerad i LT den 20 februari 2018