• 2 000 kronor mer per förlossning i Stockholm från 1 maj

Den 1 maj får förlossningsvården i Stockholms län höjd ersättning, detta efter ett beslut av Alliansen i Stockholms läns landsting. För förlossningsklinikerna innebär det 2000 kronor mer per förlossning vilket motsvarar en femprocentig höjning.

30 april 2018

Ella Bohlin (KD)– Stockholm växer rekordsnabbt och antalet förlossningar beräknas öka. Redan nu kan vi dra slutsatsen att den första höjningen fått önskad effekt med fler medarbetare inom förlossningsvården. Min förhoppning är att det här ska göra det möjligt för förlossningsenheterna att anställa ännu fler, säger Ella Bohlin (KD) landstingsråd med ansvar för förlossningsvården i Stockholms län.

Förra året fattade Alliansen i Stockholms läns landsting beslut om att höja ersättningen inom vårdval förlossning. Den totala ökningen av resurser till förlossningsvården i Stockholm blir på 10 procent, till en kostnad av 120 miljoner kr per år. Det är en permanent satsning som görs för att öka grundbemanningen och för att förbättra arbetsmiljön.

– Läget inom förlossningsvården förra sommaren var ansträngt. Men den här höjningen hoppas vi att det ska bli lättare för enheterna att säkra en fullgod bemanning under sommarmånaderna och att stå bättre rustade för att klara säsongsvariationer med födelsetoppar, säger Ella Bohlin (KD).

Ersättningshöjningen införs i två steg. I oktober förra året höjdes ersättningen med 5 procent och nu höjs ersättningen alltså ytterligare en gång med lika mycket. Det här är en del i Alliansens långsiktiga arbete med att höja grundbemanning inom förlossningsvården och för att stärka barnmorskenärvaron.

Läs mer om läget i förlossningsvården och våra åtgärder >>