• Äntligen klartecken för BB på S:t Görans sjukhus

26 februari 2016

Mark- och miljööverdomstolen tar inte upp överklagan om den planerade tillbyggnaden på S:t Görans sjukhus. Därmed kommer vi nu närmare en ny förlossningsenhet i Stockholms län. Mark- och miljödomstolens tidigare avgörande står fast och därför går den juridiska processen inte vidare.

– Den nya förlossningskliniken beräknas öka kapaciteten med 4 000 förlossningar per år. Eftersom förlossningsvården i vårt växande Stockholm står inför utmaningar de kommande åren är det här ett mycket välkommet besked. Nu kan vi äntligen sätta högre fart i att bygga ut och utveckla vården, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för förlossningsvården i Stockholms läns landsting.

Den nya byggnaden där förlossning planeras har skjutits upp på grund av att beslutet överklagats av boende i området. Mark- och miljödomstolen avslog i början av februari överklagan och nu meddelar den högre instansen, mark- och miljööverdomstolen, att den inte tar upp ärendet.

– Mitt mål är att så många kvinnor som möjligt ska få föda på det sjukhus de har valt i första hand. Förra året fick 9 av 10 sitt förstahandsval och vi vet att förlossningsvården till stor del lyckas väldigt väl i dag, men i år kommer BB Sophia att stänga så vi behöver bygga ut kapaciteten för att fler ska kunna få tillgång till fler förlossningsplatser, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information och kontakt med Ella Bohlin:
    Roksana Parsan
    roksana.parsan@politik.sll.se

Pressbild på Ella Bohlin (Foto: Scharlotte Peppare)