• Eldrivna flygplan gör stängning av Bromma flygplats förhastad

    När landstinget förra veckan beslutade om den långsiktiga planeringen utgår den från att Bromma flygplats stängs 2038. Men Lennart Nilsson (KD) hoppas att eldrivna flygplan ska vara räddningen för flygplatsen.

    Pressmeddelande
    7 mars 2018

    – Om vi tittar på dagens flygplan som släpper ut avgaser så finns det en logik i att lägga ner Bromma flygplats, absolut. Däremot går den tekniska utvecklingen mycket snabbt. Vi måste bedöma nedläggningen efter den teknik som finns i framtiden, säger Lennart Nilsson, som är KD:s gruppledare i tillväxt- och regionplanenämnden.

    Ett eldrivet flygplan har redan tillverkats och provflugits i Tyskland. Airbus och Boeing har liknande projekt och Norge har satt målet att allt inrikesflyg skall vara elektriskt 2040. Om stora elflygplan blir vanligare om några år förändras förutsättningarna drastiskt för flyget, och därmed även för möjligheten att fortsätta ha en central flygplats i Stockholm.

    – Marknaden håller på att springa ifrån politikerna. Många aktörer i samhället har redan ställt om sina produktion till elfordon. Det är lätt för oss att känna ångest inför klimatförändringarna och vilja minska utsläppen, men just nu händer mycket positivt och företagare gör stora framsteg för en renare framtid. Om Norge kan elektrifiera inrikesflyget kan vi göra detsamma. säger Lennart Nilsson.

     

    Se film om provflygning med elflygplan: