• Förlossningsskadorna minskar i Stockholm

Andelen kvinnor som drabbades av allvarliga bristningar vid förlossning minskar i Stockholm, visar ny statistik från Socialstyrelsen. Bland förstföderskor minskade andelen drabbade med 11 procent 2016.

18 januari 2018

Ella Bohlin (KD)– Jag är mycket glad över att landstingets insatser för att minska förlossningsskadorna ger resultat. Trots att 204 fler barn föddes under det året drabbades 72 färre kvinnor av allvarliga bristningar. Varje förlossningsskada som vården kan undvika är ett steg framåt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Stockholms läns landsting har länge haft en högre andel förlossningsskador än övriga landet. Sedan det förra valet har flera projekt i landstinget varit inriktade på att förbättra klinikernas arbete och förebygga bristningar. Under 2016 var den största enskilda satsningen 17,8 miljoner kronor.

– Vi har de senaste åren satsat på att utbilda barnmorskor och föra in nya rutiner. Jag accepterar inte att så många kvinnor får problem med inkontinens och smärta. Kvinnosjukvården måste uppvärderas. Nu får det vara slut på det tysta lidande som många kvinnor utstår, säger Ella Bohlin.

Fakta: Förlossningsskador i Stockholms län

Bristningar grad 3 och 4. Källa: Socialstyrelsen

Förstföderskor 2015: 748 (7,3 procent)

Förstförderskor 2016: 671 (6,5 procent)