• Kartläggning av förlossningsvården: Det här behöver bli bättre i Stockholm

Blivande föräldrar behöver kunna föda utifrån sina individuella behov i mycket större utsträckning. Det är slutsatsen som Sveriges kommuner och landsting drar i sin stora kartläggning av den svenska förlossningsvården.

22 mars 2018

– I jämförelsen mellan landstingen sticker vi i Stockholm ut genom att ha en hög medelålder och utbildningsnivå på de som föder. Vi ser att vi behöver få fler att gå på eftervårdskontroller, så att vi kan upptäcka fler kvinnor som behöver hjälp. Här har vi satt in flera åtgärder, till exempel utbildningsinsatser och att mödravården ska kontakta mamman efter födsel, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Rapporten lyfter också fram att informationen till den som föder behöver bli bättre och att förlossningsvården behöver bli mer flexibel.

– Jag håller helt med om slutsatsen att förlossningsvården måste vara anpassad ännu mer efter varje födande kvinnas behov. Det handlar både om att vi ska ha bredd och valfrihet genom att möjliggöra för fler vårdgivare och om att förändra arbetssätt och rutiner till det bättre på förlossningsklinikerna, säger Ella Bohlin.