• KF 15/6: Kajstrategi, kulturskola och mänskliga rättigheter

Den 15/6 hölls det sista sammanträdet med kommunfullmäktige innan sommaruppehållet. Några omdebatterade ärenden var uppe på agendan, bland annat stadens kajstrategi, avgiften för kulturskolan och instruktioner för det nya rådet för mänskliga rättigheter.

Frågestunden
    Vid förra sammanträdet med kommunfullmäktige lovade finansborgarrådet Karin Wanngård (S) ett blocköverskridande samarbete om våldsbejakande extremism. Detta efter återkommande kritik från bland annat Kristdemokraterna om att den föreslagna extremiststrategin var undermålig. Erik Slottner (KD) frågade när Ewa Larsson (MP), t.f. socialborgarråd, ska bjuda in till överläggningar med Alliansen om den nya strategin? Erik fick som svar att planen är att strategin mot extremism ska upp till Kommunstyrelsen 21 oktober och att samtal därmed behöver föras i anslutning till det.

Erik Slottner ifrågasatte vidare det faktum att det är finansborgarråd Karin Wanngård (S) som bjuder in till samtal, snarare än Ewa Larsson (MP), då det är Socialnämnden som har tagit fram strategin. Erik konstaterade också att det är fel att bunta ihop olika former av extremism i en och samma strategi. De åtgärder som behöver vidtas för att stoppa rekrytering till AFA respektive IS är inte desamma och det är olika typer av personer som ansluter sig till respektive organisation.

Sofia Modigh (KD) ställde en fråga till Ewa Larsson (MP) om marockanska flyktingbarn. Det har framkommit i media att omkring 200 ensamkommande unga marockanska barn finns i Stockholm. Sofia konstaterade att en särskild socialsekreterare ska ta kontakt med barnen och frågade vilka ytterligare åtgärder majoriteten avser att vidta? I vilken mån samarbetar staden med andra kommuner?

Ewa Larsson (MP) svarade att det är viktigt att arbeta globalt med frågan och att vi måste få alla goda krafter att arbeta åt samma håll. Det tycks inte förekomma mycket samarbete mellan kommuner i landet och Ewa Larsson (MP) kände inte till i vilken mån det arbetas nationellt med frågan.

Sofia frågade också om den rödgrönrosa majoriteten har en dialog med civila samhället för hur man ska kunna hjälpa barnen. Ewa Larsson (MP) känner inte till att det förekommer en dialog med civila samhället men är öppen för kontakter med olika organisationer.

Kajstrategi för Stockholms hamnar
    I ägardirektiven i budgeten för 2015 fick Stockholms Hamnar i uppdrag att utarbeta en kajstrategi. Alliansen begärde återremiss av ärendet i samband med kommunfullmäktiges sammanträde 30 mars.

I kajstrategin prioriteras rörlig sjötrafik framför varaktigt stilliggande verksamhet (till exempel restauranger och caféer). Erik Slottner (KD) var aktiv i debatten och konstaterade att restauranger mm. skapar uteliv och att kommersiella aktörer måste kunna vara utspridda längs kajerna för att bidra till mer folkliv över ett större område. Som det är i den föreslagna strategin är olika delar av kajerna alldeles för låsta för en och samma typ av verksamhet. För att få folkliv och attraktiva kajer behövs en blandning av verksamheter.

Ansvarigt borgarråd har hävdat att oppositionen inte har uttryckt kritik tidigare under den process då ärendet har tagits fram. Detta stämmer inte, konstaterade Erik Slottner (KD), då Kristdemokraterna och Alliansen i bland annat Stadsbyggnadsnämnden har varit kritiska och även lämnat in ett särskilt uttalande.

Erik Slottner (KD) har under de senaste åren gjort flera utspel i media om hur kajerna kan utnyttjats bättre och varit tydlig med vad som borde utvecklas i kajstrategin.

Evenemangsplats Kungsträdgården
    Stockholms Handelskammare har bedrivit evenemangsverksamhet i Kungsträdgården sedan 1950-talet. Den 30 september 2015 lämnar Handelskammaren över ansvaret för parken till Stockholms stad. Detta sedan trafiknämnden i februari 2011 sagt upp avtalet med Handelskammaren.

Instruktion för kommunstyrelsens råd för mänskliga rättigheter
    Den rödgrönrosa majoriteten beslutade i budget 2015 att inrätta ett särskilt råd för mänskliga rättigheter. Rådet ska vara ett rådgivande organ och en kunskapsresurs för kommunstyrelsens arbete inom området. I ärendet beslutas om instruktioner för rådet.

Kristdemokraterna och Alliansen har varit kritiskt inställda till hur rådet är konstruerat och till att det är oklart vilken funktion det ska ha. Frågor om mänskliga rättigheter är mycket viktiga och diskuteras redan i en rad olika sammanhang. I det ursprungliga förslag som diskuterades skulle rådet bestå av sex politiker och sju sakkunniga från olika organisationer. Detta har förbättrats i och med att det nu är en majoritet folkvalda i rådet (sju politiker och sex sakkunniga). Det hade dock varit lämpligare att ha enbart förtroendevalda som ledamöter och att extern expertis kallats in vid behov för att i lämpliga ärenden bistå med synpunkter mm.

Familjebostäders nyproduktion av bostäder i Älvsjöstaden
    Kommunfullmäktige beslutade att genomföra nybyggnation i projekt Älvsjöstaden om ca 133 hyreslägenheter till en total investeringsutgift om ca 371 mnkr.

Avgifter för Kulturskolans verksamhet höstterminen 2015
    I majoritetens budget för 2015 fick kulturnämnden i uppdrag att sänka avgifterna i Kulturskolan i syfte att nå fler barn och unga, framförallt i stadens ytterstadsdelar. Nämnden föreslår en sänkning av de flesta terminsavgifter på mellan 17 och 67 procent. De föreslagna taxorna kommer att arbetas in i förslaget till budget 2016.

Alliansen är kritisk till att avgifterna sänks generellt. Det är bättre med riktade åtgärder för aktivt nå barn och unga som i dagsläget inte kommer i kontakt med kulturskolans aktiviteter. Förslaget från majoriteten kommer istället att gynna alla grupper, även de som inte är i behov av det.  Alliansen gjorde riktade insatser mot riktade målgrupper, till exempel genom satsningen på El Sistema. Genom att generellt sänka avgifterna gynnar vi i hög grad grupper som redan har råd att betala avgifterna för kulturskolan. Har man låg inkomst finns redan i dagsläget möjligheter at få reducerade avgifter.

Detaljplan för Telefonfabriken 1 m.fl. (Tellusgatan/Mobilgatan) i stadsdelarna Midsommarkransen, Västberga, Hägerstensåsen
    Förslaget innehåller totalt cirka 300 lägenheter och 15 stadsradhus. Planområdet omfattar i huvudsak fastigheten Telefonfabriken 1, som ägs av Vasakronan, men också delar av ett antal andra fastigheter som ägs av staden. Området tillhör det äldre industriområdet (LM-staden). Området markeras i översiktsplanen Promenadstaden som ett av stadens utvecklingsområden. Förslaget bygger vidare på fabriksområdets befintliga karaktär med en blandning av högt och lågt och olika uttryck i fasadgestaltning.

Projekt muddring för strandbad i Fagersjöviken
    Utredningar visar att muddring för bad i Fagersjöviken är ett komplicerat ingrepp. Stora osäkerheter och risker finns med att muddra för ett strandbad och det är oklart vilken badvattenkvalitet som kan uppnås. Kommunfullmäktige beslutar därmed att avbryta projektet att muddra och anlägga strandbad i Fagersjöviken. Exploateringsnämndens budget för investeringsutgifter minskas som en följd av detta med 13,6 mnkr, pengar som tillförs den centrala medelsreserven.

Byte av bro för Västberga allé över Stambanan och ny gång- och cykelbro över Åbyvägen
    Vägbron för Västberga allé över stambanan är uttjänt och dåligt utformad och behöver bytas ut. I trafiknämndens förslag breddas gångbanan från 1,5 meter till 5 meter och flyttas till vägbrons norra sida. För att få en väl sammanhållen gång- och cykelbana anläggs även en ny gång- och cykelbro över Åbyvägen. Den totala investeringsutgiften är 197 miljoner kronor. Under en stor del av byggtiden kommer Västberga allé att hållas avstängd för trafik. De inledande diskussionerna med Trafikverket ger en preliminär byggstart i november 2015 med trafiköppning i maj 2017.

Ny maxtaxa inom förskolor och fritidshem
    Förordningen om statsbidrag till kommuner som tillämpar maxtaxa inom förskolor och fritidshem har ändrats vilket innebär att inkomsttaket indexeras. De nya högsta avgiftsnivåerna för maxtaxa ska tillämpas från och med den 1 juli 2015.

Du kan se hela debatten i efterhand via denna länk (med länkar till de olika delarna av debatten).