• KRISTDEMOKRATERNA I REGION STOCKHOLM SÖKER MEDIASTRATEG TILL VÅRT KOMMUNIKATIONSTEAM

Är du intresserad av politisk kommunikation? Sympatiserar du med Kristdemokraterna och vill verka för att våra hjärtefrågor får genomslag i Stockholms län? Har du ett intresse för regionala frågor, så som sjukvård och kollektivtrafik? Känner du ett engagemang för den politiska debatten och har erfarenhet av press- och PR-arbete? Då hoppas vi att du är den vi söker!
    Kristdemokraterna i Region Stockholm söker en mediastrateg. Vi söker dig som har god erfarenhet av samhällsfrågor, kunskap om medialogik och strategi samt god förmåga att formulera budskap i tal och skrift
    Som medarbetare i vårt kommunikationsteam arbetar du tillsammans med Kristdemokraternas regionråd Désirée Pethrus och med våra förtroendevalda politiker. Du jobbar tillsammans med presschef och kommunikatör men även med politiska sekreterare.
    Region Stockholm är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som uppsöker vården eller åker kollektivt. Kristdemokraterna ingår i den styrande blågröna koalitionen.
    Arbetsuppgifter
    Inför valet 2022 vill vi stärka vårt strategiska kommunikationsarbete. Vi söker dig som vill jobba aktivt med att analysera samhällsdebatten och planera politiska utspel. Arbetet sker med landstingshuset som utgångspunkt samtidigt som en hel del av arbetet kommer att ske tillsammans med regionråd och förtroendevalda ute i Stockholms län, på valkampanjer, studiebesök etc.
    En viktig del av arbetet kommer vara att lägga upp en kommunikationsstrategi för Kristdemokraterna i Region Stockholm under valåret 2022. I det arbetet ingår att planera för en mediaplan för våra toppkandidater och en strategi för hur vi på bästa sätt ska kunna kommunicera vårt sjukvårds- och trafikpolitiska program. Kommunikationsarbetet sker dels i traditionell media dels i våra digitala kanaler.

Vi söker dig som
    • Har förståelse för medielogik och nyhetsvärdering utifrån ett politiskt perspektiv
    • Har god kännedom om det nya medielandskapet och digitala kanaler
    • Är duktig på att formulera budskap och kommunicera i såväl tal som skrift
    • Har en god förmåga att samarbeta och arbeta självständigt
    • Har intresse för sjukvård och kollektivtrafik
    • Tycker om att jobba i ett lag där tempot är högt, det egna ansvaret stort och där vi samarbetar och drar nytta av varandras kunskaper

Vi ser gärna att du som söker har:
    • Erfarenhet av utåtriktad strategisk kommunikation.
    • Erfarenhet av politiskt arbete.
    • Erfarenhet av att skriva debattartiklar eller annan politisk kommunikation.
    • Erfarenhet av att arbeta med sociala medier

Det är meriterande med relevant akademisk utbildning, exempelvis inom kommunikation eller journalistik.

Anställning och arbetstid
    Tjänsten är på heltid och sträcker sig fram till sista december 2022, med möjlighet till förlängning. Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan
    Ansökan med CV skickas till michaela.hollis@regionstockholm.se senast den 31 januari.

Frågor
    För mer information om tjänsten; kontakta:
    Michaela Hollis, kanslichef: 070 737 37 23
    Ofelia Namazova Venneman, presschef: 070 737 43 21

Välkommen med din ansökan!