• Samma färdtjänst till Bålsta som i Stockholms län

Den som åker med färdtjänst till Bålsta ska nu kunna göra det på samma villkor som i Stockholms län. Äldre och personer med funktionsedsättning behöver inte längre betala en extra avgift för att åka över länsgränsen.

14 mars 2018

– Nu får färdtjänsten i princip samma regel för taxan som pendeltåget, där vi tagit bort den extra avgiften för att åka till Bålsta. När färdtjänstresenärerna kan resa på samma taxa även till Bålsta får de en lättare vardag. De slipper beställa utomlänsbiljetter i förväg och får en lägre resekostnad, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstutskottet i Stockholms läns landsting.

Alliansen fattar beslut i april om den ändrade taxan för färdtjänsten. Hittills har resenärerna bokat resor till länsgränsen och därefter själva betalat för att åka vidare.

– Om ett streck på en karta är i vägen för att människor ska kunna utföra vardagliga uppgifter försöker vi att komma förbi byråkratin och lösa det. Vi ser att personer som behöver färdtjänst i det nordvästra hörnet av Stockholms län ofta väljer att uträtta sina ärenden i Bålsta centrum, där det finns ett trivsamt inomhuscentrum med stort utbud av service och handel. Vi vill göra livet lättare att leva och därför vill vi också att de ska kunna resa med färdtjänsten till Bålsta, säger Fredrik Wallén.