• Sommarhälsning från Erik Slottner (KD) äldre- och trygghetsborgarråd i Stockholms Stad

Erik Slottner (KD) äldre- och trygghetsborgarråd i Stockholms stad

Nu är sommaren äntligen här, och med den välbehövlig värme och sol. Jag hoppas att ni alla får njuta av den och av en vilsam semester.

Coronasmittan och krisen den fört med sig har utsatt oss alla för nya prövningar i en situation som för svensk del saknar motstycke efter andra världskriget. De flesta av oss har tvingats ställa om på ett eller annat sätt, och vissa förändringar kommer kanske att hålla i sig.

En samhällelig förändring som jag hoppas består är fokuset på äldreomsorgen, tillsammans med den ökade förståelsen för äldre och deras behov. Det är förhållandevis lätt att införa besöksförbud, men desto svårare att hantera konsekvenserna av äldres isolering. Med detta arbetar staden kontinuerligt och de äldre som vill kommer att få träffa anhöriga i sommar på behörigt avstånd exempelvis utomhus.

Faktumet att många på grund av pandemin kommer att spendera sin semester på hemmaplan i sommar har föranlett farhågor för social oro i vissa stadsdelar. Staden arbetar oförtröttligt för att öka tryggheten genom arbetet med ordningsvakter, fler trygghetskameror och kontinuerliga trygghetsinvesteringar i stadsmiljön för att ingen stockholmare ska känna sig otrygg på stadens gator och torg.

I nuläget vet vi inte om även hösten kommer att präglas av coronavirusets framfart. Förhoppningsvis blir det inte så, men om det scenariot skulle inträffa är vi mer beredda än tidigare. I ett sådant scenario vilar också ett ansvar på regeringen och de nationella myndigheterna att bistå med stöd. Kommunerna ska inte behöva stå ensamma i höst som vi gjorde i våras.

Jag vill avslutningsvis önska er alla en glad och avkopplande sommar!

Hälsningar,

Erik Slottner