• Tranviken

Här samlar vi info om Havsbadet Tranviken, Alnö, Sundsvall

Politiska ageranden om Tranviken

År 2020:
    Juni 2020 på kommunfullmäktige, budgeterade KD 2 miljoner för att köpa tillbaka Tranviken år 2021, KD var det enda av partierna som lagt undan pengar för ett återköp.
    Kommunfullmäktige 2020-01-27 ställde KD Sundsvall flera frågor till nämndsordförande (S) gällande Tranviken (33 minuter in i klippet).

År 2019:
    Motion-KD-angående-återköp-av-Tranviken

Kommunstyrelsen beslutade att utreda frågan, återkommer i höst 2020 med en utredning som presenteras för politikerna i Sundsvall.

Historia bakom kommunens försäljning av havsbadet Tranviken
    Redan på 30-talet var det ett populärt ställe att vara på, SCA hade förr en social fond för sina anställda och 1965 köpte SCA AB Tranviken för rekreation. Sent 60-tal så går man ihop med kommunen eller staden som de hette då och skapade en stiftelse för området. SCA avvecklade senare sin sociala fond och gav tillbaka Tranviken till Sundsvalls kommun som sedan förvaltade det hela. I slutet av 90-talet var kommunens ekonomin ansträngd varpå kommunen (kulturnämnden) sålde området, affären gjordes 2002 med annons i januari, där man i juni slöt avtal på 380,000 kr med Solaz AB (org. nr: 556626-4320) som skulle arrendera ut driften. 2014 slöts ett nytt avtal per delegation där den omkringliggande obebyggda marken såldes för 350,000kr. Båda försäljningarna hade bara de vanliga villkoren, inga specifika. Solaz AB arrenderade/hyrde ut till företag, två av bolagen har gått i konkurs (T 1848-18) innan ett nytt hyresavtal tecknades med TBK Event HB. År 2013 skrev hyresavtal med Railway Saloon and Steakhouse AB.

• Solaz AB valde att år 2016 hyra ut/arrendera ut Tranviken till TBK Event HB (org. nr: 969779-6705). Ett hyresavtal skrevs där TBK Event HB hyr Tranviken på fem (5) år till 2021-04-30, Solaz AB med 1 års uppsägningstid. Årshyra 400 000 kr + moms per år + el, uppvärmning och avsloppskostnader, första året 250 000 kr/år (FT 1849-18). Det här samarbetet slutade i betalningskrav från Solaz AB till TBK Event HB, kraven och bestridande av kraven behandlades av Tingsrätten Sundsvall år 2018 vilket slutade i konkurs för TBK Event HB 2019 (K-844-18). Idag är samtliga fastigheter igenbommade och omgärdas av lås och taggtråd.

Länkar till pressklipp (öppnas i ny flik):

Hashtags: #tranviken #värderatranviken

Mer fakta:
    Företaget Solaz AB som idag äger Tranviken (Alnö-Nysäter 5:2) har själva beskrivit sin verksamhet:
    ”Bolaget ska bedriva turistverksamhet, utbildning, import och försäljning av livsmedel, handel och förmedling av konst och andra samlarobjekt, bedriva handel med samt äga och förvalta värdepapper, äga, utveckla och förvalta fastigheter bedriva uthyrning av lokaler, äga och förvalta fast och lös egendom, bedriva tolkningstjänster samt därmed förenlig verksamhet.” Källa: https://www.allabolag.se/5566264320/solaz-ab

Läs mer om Tranviken på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tranviken

Har du någon information du vill bidra med eller kanske ideér kontakta oss gärna, klicka här för att skicka ett meddelande